چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

ستاری خبر داد: ایجاد ۳۰ خانه خلاق برای حمایت از فارغ التحصیلان علوم انسانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:48001
یکشنبه، ۲۷ تیر، ۱۴۰۰ | 18:50

ستاری خبر داد: ایجاد ۳۰ خانه خلاق برای حمایت از فارغ التحصیلان علوم انسانی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری طی سخنانی در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی با تاکید بر این که باید روح علوم انسانی را در جامعه و بخش های صنعتی ببینیم گفت: هر چند که در حوزه توسعه علوم انسانی دیر شروع کرده ایم، ولی مدل‌های موفقی برای توسعه این اکوسیستم عرضه شده است. در این راستا نسبت به راه اندازی ۳۰ خانه خلاق برای حمایت از فارغ التحصیلان علوم انسانی اقدام کردیم که تاکنون ۱۶ خانه فعال شده است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر سورنا ستاری، با بیان اینکه در هشت سال گذشته اتفاقات خوبی در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور رخ داده است، افزود: در این زمینه فکر می‌کنیم که به مدل موفقی برای تجاری سازی دستاوردهای فناوری رسیده ایم.‎

ستاری ادامه داد: این اکوسیستم شامل مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و در کنار آن ساختارهای مالی چون صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های بورسی برای سرمایه گذاری بر روی فناوری‌ها است تا زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این اکوسیستم فراهم شود.

وی گفت: برای رفع مشکلات مردم نیاز به محصول داریم که حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های فناوری و نوآوری است و تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری نکند، تلاش در این حوزه بی ثمر است.

ستاری با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر حدود هفت هزار شرکت دانش بنیان و خلاق ایجاد شده است، ادامه داد: ما ایجاد شرکت‌های خلاق را برای توسعه علوم انسانی آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم کتاب‌های زیادی درباره بانکداری اسلامی تالیف کنیم، ولی وضعیت بانکداری کشور به این صورت باشد یا می بینیم که کودکان در منزل با عروسک‌هایی بازی می‌کنند یا انیمیشن‌هایی را تماشا می‌کنند که با فرهنگ ما سنخیت ندارد و این علوم انسانی است که در این زمینه می‌تواند ما را یاری کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ایجاد خانه های خلاق به ویژه در بافت های فرسوده گفت: این خانه‌ها مکان‌هایی هستند که جوانان خلاق خصوصا فارغ التحصیلان حوزه علوم انسانی در آنها جمع می‌شوند و در نهایت محصولاتی را تحویل می‌دهند تا جامعه از آن بهره مند شوند.

ستاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر هزار و ۵۰۰ شرکت‌ خلاق در کشور داریم که به شدت در حال توسعه هستند و این از بخش‌هایی است که با حمایت اساتید می‌تواند توسعه قابل توجهی یابد.

رییس بنیاد ملی نخبگان در پایان از همه کسانی که تاکنون جشنواره فارابی را زنده نگه داشته‌اند، تشکر کرد و گفت: ما در معاونت علمی و فناوری و بنیاد نخبگان از هر پیشنهادی برای توسعه این حوزه استقبال می کنیم.

انتتهای پیام

مطالب مرتبط

براساس آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی صورت گرفت: اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت استخدامی دستگاه ها و جذب اعضای هیئت علمی به نخبگان

فراخوان دوره‌های مشترک پسادکتری علوم پایه بنیاد ملی نخبگان و انجمن‌های علمی تمدید شد

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای توسعه علوم پایه با حمایت از ۵۰ پژوهشگر برگزیده پسادکتری

نخستین کنگره جهانی «فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی» برگزار می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها