شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تلاش دانشمندان برای تولید واکسن کرونا به اشکال قرص و اسپری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47990
سه شنبه، ۵ مرداد، ۱۴۰۰ | 01:22

تلاش دانشمندان برای تولید واکسن کرونا به اشکال قرص و اسپری

در حال حاضر درمان‌ها برای پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ از طریق تزریق واکسن انجام می‌شود اما در آینده این واکسن‌ها می‌توانند تبدیل به قرص شوند یا اسپری استنشاقی باشند.

اینگمو اندرسون، شیمی‌دان سوئدی در دهکده مدیکون، یکی از بزرگترین مراکز علمی در جنوب این کشور، یک اسپری پلاستیکی اندازه نصف جعبه کبریت را در دست دارد.

تیم وی امیدوار است که این محصول کوچک بتواند نقش مهمی در مبارزه جهانی با ویروس کرونا داشته باشد. این ابتکار به مردم اجازه می‌دهد که نسخه‌های پودری واکسن کووید را در خانه مصرف کنند.

یوهان وابورگ، مدیرعامل شرکت می‌گوید: «تولید آن آسان و ارزان است.» شرکت ایکونوو با یک شرکت تحقیقاتی دیگر در زمینه ایمنی‌شناسی در استکهلم در این زمینه همکاری می‌کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، پیش از این شرکت آی‌اس‌آر (ISR) یک واکسن در شکل پودر خشک علیه کووید-۱۹ تولید کرده است. این شرکت از پروتئین ویروس کرونا برای ساخت واکسن خود استفاده کرده که ماندگاری آن تا دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد است.

این واکسن تفاوت عمده‌ای با واکسن‌هایی دارد که از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید شده‌اند و همه به صورت مایع هستند و ماندگاری آن در دماهای پایین‌تر است.

شرکت ایمونیتی‌بیو (ImmunityBio) مستقر در کالیفرنیا نیز چند روش توزیع برای واکسن جدید خود را آزمایش می‌کند که شامل کپسول، قرص زیر زبانی و اسپری استنشاقی از راه بینی است.

واکسن‌های این شرکت هم پروتئین اسپایک (تاجدار) بیرونی ویروس و هم پروتئین درونی ویروس را هدف قرار می‌گیرد و بنابراین علاوه بر تولید پاتن می‌تواند سلول‌ها دارای حافظه بی و سلول‌های تی را نیز فعال کند بنابراین فرد طولانی‌تر ایمن می‌شود و در برابر جهش‌های ویروس نیز تا حد زیادی محافظت می‌شود.

علاوه بر این شرکت‌ها چندین شرکت و موسسه دیگر نیز در حال مطالعه روی واکسن‌های غیرتزریقی هستند. این واکسن‌ها به منظور پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ در حال طی مراحل آزمایشی است با این حال شرکت‌هایی مانند فایزر نیز هستند که روی درمان این بیماری با قرص یا اسپری کار می‌کنند. تاکنون درمان‌های محدودی روی این بیماری کارایی داشته است.

فن‌آوری پودر به جای واکسن مایع می‌تواند به کاهش برق مورد نیاز برای یخچال‌های نگهدارنده کمک کند همچنین افرادی که از تزریق با سوزن وحشت دارند نیز در این روش به راحتی می‌توانند واکسینه شوند و از سوی دیگر گزینه‌ای «سبزتر» برای جایگزینی با واکسن‌های مایع است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

علیرضا زالی: فقط برای پنج روز واکسن داریم

سازمان جهانی بهداشت خواهان توقف واکسیناسیون سوم شد

دوز سوم واکسن فایزر میزان پادتن را “۱۱ برابر” می‌کند

انتقاد سازمان بهداشت جهانی از ارائه دوز سوم واکسن فایزر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها