سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

«حلقه حرارتی» و «ژل شانه»، راههای جدید جلوگیری از بارداری برای مردان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47973
دوشنبه، ۴ مرداد، ۱۴۰۰ | 15:23

«حلقه حرارتی» و «ژل شانه»، راههای جدید جلوگیری از بارداری برای مردان

محققان با توجه به علاقه روزافزون مردان به استفاده از روش‌های متنوع ضدبارداری در تلاش برای ارائه گزینه‌های بیشتر هستند؛ گزینه هایی که هم حاوی روش‌های هورمونی و هم راهکارهای غیر هورمونی هستند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دانشمندان اکنون روش جدیدی برای جلوگیری از بارداری پیش‌ِ‌روی مردان گذاشته‌اند. این روش، استفاده روزانه از ژِل تستوسترون بر روی بازوها، پشت و شانه‌هاست.
این ژل که نسترون(Nestorone) نام دارد هم شامل هورمون تستوسترون و هم پروژستین است که نوعی مصنوعی از هورمون جنسی زنانه پروژسترون است. پروژستین مانع تولید تستوسترون طبیعی در بیضه‌ها می‌شود و تولید اسپرم را کاهش می‌دهد.

اثر بخشی این ژل در سراسر جهان در جریان مرحله دوم آزمایش‌های بالینی توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده تأمین مالی از طریق مشارکت داوطلبانه ۴۰۰ زوج در حال انجام است.

با این حال، پروفسور ریچارد اندرسون از دانشگاه ادینبور گفت که پروژه ارزیابی نتایج استفاده از این ژل را بر روی ۳۰ مرد داوطلب به پایان رسانده گفت که نتایج استفاده از این ژل بسیار دلگرم کننده بوده، به طوری که تا کنون هیچ مورد حاملگی نداشته‌ایم.

دانشمندان همچنین در حال آزمایش مصرف قرص ضدبارداری مردان نیز هستند؛ قرصی که تولید دو هورمون مورد نیاز برای ایجاد اسپرم زنده را سرکوب می‌کند: هورمون محرک فولیکول(FSH) و هورمون لوتئینه کننده(LH). این سرکوب باعث کاهش سطح هورمون تستوسترون نیز می‌شود که اغلب با عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند کاهش میل جنسی، ایجاد جوش پوستی و تغییر در خلق و خوی افراد همراه است؛ عوارضی که میلیون‌ها زنی که از قرص ضد بارداری استفاده می‌کنند با آن آشنا هستند.

با این حال، ۷۵ درصد از ۳۲۰ مرد داوطلبی که در آزمایش این دارو توسط سازمان جهانی بهداشت مشارکت داشته‌اند، خواستار ادامه حضور در این آزمایش و ادامه دادن به مصرف این قرص شده‌اند.

دانشمندان همچنین در حال آزمایش روش‌های هورمونی برای فریب بدن هستند تا با تشخیص کاذب کافی بودن سطح تستوسترون از ترشح آن جلوگیری کنند تا از این طریق عوارض جانبی قرص‌های ضدبارداری کاهش یابد.

در عین‌حال، یک روش غیرهورمونی نیز برای پیشگیری از بارداری توسط مردان در حال آزمایش است. این روش کاشت ژلی مخصوص در مجاری آلت تناسلی مردان است. این ژل مانع از جریان مایع منی نمی‌شود ولی حرکت اسپرم‌های داخل آن را متوقف می‌کند. کاشت این ژل در عملی سرپایی انجام می‌شود و چندین سال هم کارآیی دارد. همچنین زمانی که نظر استفاده کننده از آن تغییر کند، قابل برداشته شدن است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها