سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

توانایی خود ترمیمی صفحه نمایش تلفن های همراه در آینده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47950
چهارشنبه، ۳۰ تیر، ۱۴۰۰ | 18:58

توانایی خود ترمیمی صفحه نمایش تلفن های همراه در آینده

محققان موسسه آموزش علوم و تحقیقات هند موفق به ساخت ماده‌ای شفاف و سخت با قابلیت خودترمیمی شده‌اند که می‌توان از آن در نمایشگر تلفن‌های هوشمند استفاده کرد تا در صورت ترک خوردن، خود را ترمیم کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دانشمندان دهه‌ها است در تلاشند موادی با قابلیت خودترمیمی تولید کنند و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته‌اند. برای مثال محققان انجمن شیمی آمریکا توانستند ربات شناگر کوچکی بسازند که می‌تواند به صورت مغناطیسی خود را ترمیم کند.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور نیز فوم هوشمندی تولید کردند که به ربات‌ها امکان ترمیم و لمس اشیاء را می‌داد با این حال مشکل این پروژه‌ها نرم بودن و مات بودن آن‌ها بود به همین دلیل به گفته‌ی روزنامه‌ی “تلگراف هند”The (Telegraph India) محققان موسسه آموزش علوم و تحقیقات هند با همراهی محققان موسسه فناوری هند تصمیم به ساخت ماده‌ی سخت با قابلیت خودترمیمی گرفتند.

براساس نتایج منتشر شده در مجله‌ی “Science”، ‌ محققان از یک ماده‌ی آلی پیزوالکتریک که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی و بالعکس تبدیل می‌کند استفاده کردند و بلورهای سوزن مانندی که طول آنها بیشتر از دو میلی‌متر نبود ساختند.

ساختار مولکولی این بلورها باعث ایجاد نیروی جاذبه قوی بین آنها شد و هر بار که شکستگی رخ می‌داد این نیرو باعث اتصال مجدد بلورها به یکدیگر و ترمیم سطح می‌شد. در این روند نیازی به گرما نبود.

پروفسور “چیلا ملا ردی”(Chilla Malla Reddy) از موسسه تحقیقات هند می‌گوید: ماده‌ای که ما تولید کرده‌ایم ۱۰ برابر از سایر مواد مشابه سخت‌تر است و ساختار بلوری منظمی دارد و در دستگاه‌های الکترونیکی و نوری کاربرد خواهد داشت.

“بهانو بوشن خاتوآ”(Bhushan Khatua) از موسسه فناوری هند می‌گوید:‌ می‌توانم تصور کنم که از این ماده در دستگاه‌های روزمره استفاده کنیم مانند نمایشگر تلفن‌های هوشمند که در صورت ترک خوردگی خودش را ترمیم می‌کند.

این ماده در حال حاضر به صورت تجاری در دسترس نیست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها