پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ایمپلنت مغزی با قابلیت تبدیل افکار به گفتار

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47917
یکشنبه، ۲۷ تیر، ۱۴۰۰ | 15:47

ایمپلنت مغزی با قابلیت تبدیل افکار به گفتار

یک ایمپلنت مغزی جدید به افراد امکان می‌دهد افکار خود را به گفتار تبدیل کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، براساس مطالعه تازه منتشر شده در مجله New England، یک مرد بدون توانایی گفتار و حرکت توانست به کمک یک ایمپلنت مغزی جدید با فکر و اندیشه خود، کلمات و جملاتی را در رایانه تولید کند.

فرد مورد آزمایش تاکنون فقط ۵۰ واژه تولید کرده و می‌تواند با سرعت آهسته ۱۵ کلمه در دقیقه ارتباط برقرار کند.

“چتان پاندارینات” از گروه مهندسی پزشکی دانشگاه “اموری” توضیح داد که این دستگاه با بهره‌گیری از بخشی از مغز که به طور متعارف برای گفتار استفاده می‌شود، در مقایسه با دستگاه‌های کمک گفتاری فعلی، طبیعی‌تر و بهتر است.

این مطالعه “BRAVO” نام گرفته که مخفف عبارت “Brain-Computer Interface Restoration of Arm and Voice” به معنی رابط مغز-رایانه بازیابی دست و صدا است و فرد مورد آزمایش در این مطالعه نیز “BRAVO۱” لقب گرفته که در اواخر ۳۰ سالگی است و ناشی از یک سکته جدی در ۱۵ سال پیش، فلج شده و توانایی گفتار خود را از دست داده است. این سکته باعث شد که او از ناحیه دست و پاها و همچنین در عضلات مجرای صوتی‌اش فلج شود.

محققان می‌گویند، در حالی که این سکته به توانایی طبیعی او در صحبت کردن پایان داد، اما منطقه‌ای از مغز وی که مسئول گفتار است، کاملاً سالم مانده است.

محققان در فکر چگونگی استفاده از این موضوع، به سیستمی روی آوردند که برای شناسایی سیگنال‌های مغزی مرتبط با اراده شخصی برای گفتن کلمات متفاوت طراحی شده است.

“چانگ” می‌گوید: ما نمی‌دانستیم که آیا دستورات گفتاری در مغز بعد از ۱۵ سال هنوز هم کار می‌کنند یا نه، و اینکه حتی اگر ما بتوانیم آن سیگنال‌های خفته مغز را برای گفتار احیا کنیم، آیا واقعاً می‌توانیم آن را به کلمات کامل ترجمه کنیم؟

بنابراین محققان حسگرهایی را در سطح مغز آقای “”BRAVO۱ کاشتند. سپس یک رایانه متصل به حسگر، الگوی فعالیت الکتریکی تولید شده هنگام تلاش برای گفتن ۵۰ کلمه مختلف را تحلیل کردند و این در حالی بود که این اتفاق به سرعت رخ نداد و تکمیل آن ماه‌ها طول کشید.

وی پس از مدتی یاد گرفت که چگونه به شکل قابل اعتماد، کلمات را روی صفحه رایانه تولید کند، بنابراین تیم یک چالش جدید پیش روی وی قرار داد و آن، تولید جملات بود.

در ابتدا دقت کافی وجود نداشت، بنابراین محققان برنامه جدیدی را که برای ارزیابی محتوای هر کلمه طراحی شده بود، برنامه‌ریزی کردند که بی‌شباهت به نرم افزار ارسال پیامک روی تلفن هوشمند نیست.

“چانگ” گفت: “BRAVO۱” همراه با این رابط جدید، بسیار پیشرفت کرده است. ما از ۱۴ کلمه در دقیقه به ۵۰ کلمه در دقیقه رسیده‌ایم و به فراتر از آن فکر می کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گامهای محققان کشور در توسعه ریزسیستم‌های قابل کاشت در بدن

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها