- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در پی گزارش اخیر «ساینس» صورت گرفت: حمایت هیأت مشاوران بین‌المللی طرح رصدخانه ملی از مجریان و روند اجرای طرح

هیأت مشاوران بین المللی طرح رصدخانه ملی ایران که در داوری طراحی رصدخانه نیز حضور داشته‌اند، گزارش اخیر ریچارد استون در مجله «ساینس» را که در آن به نقل از برخی مجریان سابق طرح در خصوص وضعیت این طرح و روند اجرای آن ابراز نگرانی شده بود را به دست کم گرفتن کار اختصاصی و نوآورانه متخصصان ایرانی در  روند طراحی و ساخت رصدخانه ملی ایران متهم کرد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، این هیات که مهندسانی از طرح رصدخانه جنوبی اروپا – بزرگترین رصدخانه جهان – نیز در آن حضور دارند در پاسخ به گزارش نشریه Science آورده‌اند: «ما چندین سال است که به عنوان هیات مشاور بین المللی از تلاش برای طراحی، ساخت، ایجاد و راه‌اندازی تلسکوپ ۳٫۴ متری در رصدخانه ملی ایران پشتیبانی کرده ایم. افراد زیادی از جمله کسانی که در مقاله ساینس با آنها مصاحبه شده در این پروژه مشارکت داشته‌اند تا آن را از رویا به سمت واقعیت سوق دهند. ما برای مشارکت های آنها ارزش قائل هستیم و نظری هم در مورد دیدگاه‌های سیاسی ارائه شده در گزارش نداریم بلکه می خواهیم تأکید کنیم که این گزارش، کار اختصاصی و خلاقانه چشمگیر تیم محلی  که رصدخانه را طراحی و احداث کرده‌اند و آن را به سمت نخستین نورگیری می‌برند دست کم می گیرد. این طرح در حال حاضر تحت رهبری حبیب خسروشاهی است. بررسی های مستقل خارجی تایید می‌کند آنچه که تیم رصدخانه ملی ایران ایجاد کرده‌اند یک تلسکوپ، گنبد، زیرساخت و رصدخانه عالی است.

این تلسکوپ توسط مهندسان رصدخانه ملی ایران و با نظارت اولیه یک تیم متخصص سوئدی طراحی شده است. تیم رصدخانه ملی ایران در طراحی دقیق و نظارت بر ساخت و ساز آن نقش به سزایی داشت.

در سال ۲۰۱۷، یک بررسی کامل توسط تیمی متشکل از ۱۰ دانشمند، کارشناس، مدیر رصدخانه و مهندسان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) به طور مستقل انجام شد.

ایجاد اولین نمونه ملی از یک مرکز تحقیقاتی با کیفیت بین‌المللی در بهترین شرایط جاه‌طلبانه است، زیرا برای حفظ کیفیت بالا باید کارهایی چالش برانگیز و هزینه بر انجام شود. تیم پروژه رصدخانه ملی ایران در شرایط دشوار اقتصادی ایران در سال‌های اخیر و البته شیوع کووید-۱۹ کار کرده است. آنها شایسته اعتبار و احترام قابل توجهی هستند. اطمینان داریم که رصدخانه ملی ایران توانایی تحقق به موقع پروژه را داشته و از تحقیقات دانشمندان ایرانی و همکاران بین‌المللی حمایت خواهد کرد.»

دبیر هیات مشاوران بین‌المللی رصدخانه ملی ایران، پروفسور جری گیلمور از انستیتو نجوم دانشگاه کمبریج و مسئول هماهنگی اپتیکون (شبکه هماهنگی نجوم اپتیکی و فروسرخ) است و دکتر کالین کانینگهام (انگلستان) از مرکز فناوری نجوم بریتانیا –  رصدخانه ادینبورگ اسکاتلند و عضو کارگروه ابزارگان تلسکوپ ELT، پروفسور پی‌یرو سالیناری (ایتالیا)، طراح مکانیک تلسکوپ دوچشمی (LBT)، پروفسور لورنزو زاگو (سوئیس)، مدیر پیشین پروژه تلسکوپ DAG، پروفسور پدرو الوارز (جزایر قناری)، مجری پروژه ساخت تلسکوپ ۱۰ متری رصدخانه بزرگ قناری (GTC)، مارتین کولوم (آلمان) مهندس سیستم رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در آن عضویت دارند.

انتهای پیام