جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

انتقاد سازمان بهداشت جهانی از ارائه دوز سوم واکسن فایزر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47894
جمعه، ۲۵ تیر، ۱۴۰۰ | 18:03

انتقاد سازمان بهداشت جهانی از ارائه دوز سوم واکسن فایزر

سازمان بهداشت جهانی از درخواست ارائه دوز سوم واکسن کرونای فایزر‌‌‌ـ بیو‌ن‌تک به کشورهای پیشرفته انتقاد کرده‌ و می‌گوید، این درخواست در حالی که بسیاری کشورها حتی مراحل اولیه واکسیناسیون را طی نکرده‌اند “تأسف‌‌آور” است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دو شرکت آمریکایی فایزر و آلمانی بیو‌ن‌تک که محصول مشترکی علیه ویروس کرونا ارائه داده‌اند با انتقاد سازمان بهداشت جهانی روبرو شده‌اند.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی درخواست این دو شرکت برای ارائه دوز سوم واکسن کرونا را به باد انتقاد گرفته است.

او می‌گوید، اطلاعات کافی در این مورد که دوز سوم سودبخش است وجود ندارد.

این دو شرکت از دوز سوم به عنوان دوزی تقویت‌کننده نام برده‌اند که موجب تقویت مصونیت‌بخشی واکسن فایزر ـ بیون‌تک علیه ویروس کرونا می‌شود.

تولیدکنندگان این واکسن گفته‌اند که تزریق دو دوز حداکثر مصونیت را در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند. با این حال تجارب آزمایشگاهی نشان می‌دهد که شش ماه بعد از تزریق این واکسن، از میزان اثربخشی آن چه در برابر ابتلا (۶۴درصد) و چه در برابر بیماری شدید (۹۰درصد) کاسته می‌شود.

به همین دلیل این دو شرکت پیشنهاد داده‌اند که دوز سومی تزریق شود تا این کاهش جبران و مصونیت‌بخشی تقویت شود. آن‌ها می‌گویند، دوز سوم می‌تواند میزان پادتن علیه کرونا را در خون حدود پنج تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

اما اداره دارویی اروپا (EMA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر این نظرند که مدارک کافی برای اثبات این مدعا ارائه نشده است.

تدروس آدهانوم به علاوه جنبه‌های اخلاقی چنین تصمیمی را نیز به دیده انتقاد نگریسته است. او می‌گوید، تأسف‌آور است که کشورهایی که اکثریت جمعیت خود را با این واکسن مصون کرده‌اند به دوز سوم می‌اندیشند در حالی که در برخی کشورها حتی تزریق دوز اول هم آغاز نشده است.

سازمان بهداشت جهانی از تولیدکنندگان دو واکسن فایزر ـ بیون‌تک و مدرنا خواسته است، واکسن‌های خود را در درجه اول به آن دسته از کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط بدهند که هنوز در مراحل اولیه کمپین واکسیناسیون کرونا قرار دارند.

نمایندگان شرکت داروسازی فایزر به منظور دریافت مجوز دوز سوم، دوشنبه ۱۲ ژوئیه با کارشناسان و مقام‌های ارشد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دیدار کرده‌اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا در پی این دیدار اعلام کرد، برای این که بتواند تعیین کند تزریق دوز سوم واقعا لازم است یا نه، نیاز به اطلاعات ‌بیش‌تر و دست کم چندین ماه زمان دارد.

به علاوه، این تصمیم نه تنها به داده‌های آزمایشگاهی‌ بلکه به داده‌های روزمره در مراکز بهداشتی بستگی دارد. مثلا باید دید چه تعداد از کسانی که هر دو دوز واکسن فایزر را تزریق کرده‌اند به صورت شدید به کرونا مبتلا و بستری می‌شوند.
سازمان غذا و داروی آمریکا تأکید کرد بعد از این بررسی‌ها شاید تصمیمی کاملا متفاوت گرفته شود. مثلا شاید تصمیم گرفته شود که دوز سوم تنها برای کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ارائه شود.
یا شاید هم تصمیم این باشد که برای دوز سوم از واکسن تطبیق‌داده شده علیه سویه جهش‌یافته دلتا استفاده شود، نه از واکسن اولیه.

کارشناسان دو شرکت فایزر و بیو‌ن‌تک در حال حاضر با تمامی توان می‌کوشند تا در واکسن خود تغییراتی را به‌وجود بیاورند که بتواند علیه واریاسیون دلتا به بهترین شکل مؤثر واقع شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

آمار مبتلایان کرونا در ایران دوباره چهار رقمی شد/هشت بیمار در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند

وزیر بهداشت با متهم کردن کمیته علمی پیشین کرونا به تعارض منافع : نتایج کمیته فعلی به خاطر اهمیت دادن به علم و دانش درخشان است

/غفلت خطرناک مسوولان در خیز سهمگین موج ششم کرونا/ عضو ستاد کرونایی جهاد دانشگاهی هشدار داد: تعلل در کنترل پیک ششم کرونا عوارض جدی در پی دارد

خطری بسیار جدی: فعالیت بدنی ۵۵ درصد ایرانی ها از سطح «حداقل» هم کمتر است!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها