جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کودهای نانویی عملکرد بهتری نسبت به کودهای معمولی دارند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47820
یکشنبه، ۲۰ تیر، ۱۴۰۰ | 10:14

کودهای نانویی عملکرد بهتری نسبت به کودهای معمولی دارند

محققان هندی می‌گویند براساس آزمایش‌های انجام شده کودهای نانویی دی‌آمونیم فسفات که توسط آن‌ها ساخته شده اثربخشی بهتری نسبت به کودهای شیمیایی معمولی دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، هند فاقد ذخایر بزرگ فسفات است و از این رو کاهش مصرف فسفات در کشاورزی برای این کشور اهمیت راهبردی دارد.

دانشمندان رشته مواد و زیست‌شناسی گیاهی از دانشگاه حیدرآباد (UoH) و مرکز تحقیقات پیشرفته بین‌المللی متالورژی پودر و مواد جدید (ARCI) یک روش خشک صنعتی برای تولید کود نانو دی‌آمونیم فسفات شیمیایی پایدار و کوچک (n-DAP) ارائه کرده‌اند که وابستگی بیش از حد به کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهد.

آزمایش انجام شده این نوع کودها روی گوجه‌فرنگی و گندم برتری خارق‌العاده کود نانو DAP نسبت به دانه‌های کود معمولی (C-DAP) را نشان داد. در آزمایش‌های انجام شده، مقدار کمی از کود نانو DAP نسبت به c-DAP باعث رشد و نمو اولیه نهال در هر دو محصول شد. همچنین استفاده از این کودها منجر به افزایش کارایی جذب فسفات در این نهال‌ها شد.

براساس این نتایج امیدوارکننده در آزمایش‌ها در محیط آزمایشگاهی، این تیم تحقیقاتی در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش اثر نانو DAP در گیاه گوجه‌ فرنگی در شرایط مزرعه است.

به گفته محققان این پروژه، n-DAP در دوزهای کاهش یافته در حالی که نیاز به مواد مغذی فسفر گیاهان را تأمین می‌کند، همچنین برای سلامت خاک و پایداری کشاورزی ترجیح داده می‌شود.

در حالی که قبل از دستیابی به پتانسیل واقعی نانو DAP در شرایط مزرعه باید چندین مانع برطرف شود، محققان فکر می‌کنند کاربرد آن در مقدار کم ممکن است به‌ طور قابل توجهی کودهای فسفره معمولی که در حال حاضر در کشاورزی استفاده می‌شود، کاهش یابد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nanoscale Advances به چاپ رسیده است. استفاده از کودهای شیمیایی برای افزایش بهره‌وری محصولات حیاتی است. یکی از عواملی که باعث افزایش بهره‌وری محصول در طی انقلاب سبز و پس از آن شد، استفاده از کودهای شیمیایی ازت (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است. با این حال، استفاده بیش از حد از این مواد شیمیایی طی دهه‌ها کیفیت خاک را تحت تأثیر قرار داده است.

علاوه‌بر این، ذخایر جهانی فسفر محدود هستند و احتمالاً طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال آینده به‌ طور برگشت ناپذیر از بین می‌روند. هند فاقد ذخایر بزرگ P طبیعی است و با واردات تقاضای کود P را تأمین می‌کند. در نتیجه، یافته‌های این تحقیق اهمیت زیادی برای این کشور دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

آغاز کنفرانس بین المللی ارزن در هند با سخنرانی پژوهشگر ایرانی

سرپرست جدید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جایگزین «سرکار» شد

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها