- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

استارشیپ، جارو برقی فضایی

بنا به گفته “ایلان ماسک”، موشک “استارشیپ”(Starship) شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) در مسیر خود از زمین به مریخ، مقدار زیادی زباله فضایی برای خوردن خواهد داشت.

به گزارش دیده بان علم ایران و به نقل از آی‌ای، در حالی که شرکت‌های بیشتری فضاپیماهای خود را به مدار زمین می‌فرستند، تعداد ماهواره‌های مرده، اجزای رها شده موشک‌ها و بقایای دیگر در حال افزایش است و خطر برخورد فضاپیماهای جدید با آنها محتمل است. به عنوان مثال شرکت “اسپیس‌ایکس” به تنهایی با ارسال ۱۶۶۵ ماهواره “استارلینک” تاکنون، مدار زمین را به شدت شلوغ کرده است و این ماهواره‌ها خطر برخورد فضایی را افزایش می‌دهند.

ایده جدید “ایلان ماسک” به نظر می‌رسد راه حلی باشد که در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌بینیم، اما جمع آوری زباله‌های فضایی هنگام عبور از فضا در واقع می‌تواند خطر تصادفات فضایی را کاهش دهد و بر اساس توئیت اخیر “ماسک”، موشک “استارشیپ” در آینده می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که پرسیده بود آیا “اسپیس‌ایکس” ایده‌ای برای از بین بردن زباله‌های فضایی دارد یا نه، پاسخ داد: بله ما می‌توانیم “استارشیپ” را در فضا پرواز دهیم و با یک در متحرک روی دماغه آن، زباله‌های فضایی را جمع کنیم.

طبق گفته وی، در موشک “استارشیپ” در هنگام رسیدن به یک مدار خاص باز می‌شود و زباله‌های فضایی را جمع می‌کند و سپس قبل از بازگشت به زمین بسته می‌شود.

این اولین بار نیست که به توانایی‌های جمع آوری زباله‌های فضایی “استارشیپ” اشاره می‌شود. “گوئین شاتول” رئیس “اسپیس‌ایکس” در ماه اکتبر اظهار داشت که “استارشیپ” می‌تواند به جمع‌آوری زباله‌های موجود در مدار زمین و ذخیره آنها در خود بپردازد، تا زمانی که به زمین برگردد.

وی در مصاحبه با مجله “تایم” گفت: این کار آسان نخواهد بود، اما من معتقدم “استارشیپ” امکان انجام چنین کاری را فراهم می‌کند.

“استارشیپ” یک ابرموشک دو بخشی است که تکمیل آن از آرزوهای “اسپیس‌ایکس” است و در حال حاضر در دست توسعه و ساخت است که آخرین نمونه اولیه آن به نام “SN15” با موفقیت در ماه مه پرتاب شد و به سلامت نیز فرود آمد.

“اسپیس‌ایکس” امیدوار است که سرانجام از این موشک برای انتقال انسان به ماه و فراتر از آن استفاده کند.

انتهای پیام