جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

یک واکسن ایدز امیدوار کننده ساخته شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47763
سه شنبه، ۱۵ تیر، ۱۴۰۰ | 15:54

یک واکسن ایدز امیدوار کننده ساخته شد

محققان موفق به ساخت یک واکسن جدید برای بیماری ایدز شده‌اند که حداقل برای دو نژاد از ویروس‌ اچ‌آی‌وی آنتی بادی تولید می‌کند و با موفقیت بر روی خرگوش‌ها آزمایش شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران و به نقل از ساینس دیلی، ممکن است یک قدم به واکسن اچ‌آی‌وی(HIV) نزدیکتر شده باشیم.
آزمایش انجام شده توسط محققان موسسه “Scriptps Research” و سازمان تحقیقات غیرانتفاعی واکسن “IAVI” نشان داده است که آنتی بادی‌هایی که تعدادی از انواع ویروس HIV را خنثی می‌کنند، می‌توانند با موفقیت استخراج شوند.

این مطالعه نشان داد که این واکسن آزمایشی، حداقل دو نژاد مهم از ویروس HIV را هدف قرار داده است. “bnAbs” آنتی بادی‌های خنثی کننده در واکسن جدید هستند و بزرگترین چالش برای طراحان واکسن HIV نیز یافتن راه‌هایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن در ایجاد bnAbs است که به تعدادی از سایت‌های آسیب پذیر در ویروس آسیب برساند. این عمل به نوبه خود می تواند مردم را در برابر تعداد زیادی از نژادهای HIV محافظت ‌کند.

محققان این طرح، واکسن خود را روی ۱۲ خرگوش آزمایش کردند. پس از مشاهده نتایج مثبت آزمایش، این تیم به سرعت فهمیدند که واکسن آنها بسیار مؤثرتر از سایر واکسن‌های موجود است چرا که پنج خرگوش موفق به تولید آنتی بادی‌هایی شدند که می‌توانند تعدادی از ایزوله‌های HIV را خنثی کند. ایزوله ویروسی است که توسط یک فرد آلوده یا حیوان حمل می‌شود، نه وقتی که در آزمایشگاه رشد می‌کند.

اقدامات بعدی برای گروه محققان این است که این واکسن را قبل از میمون‌ها روی حیوانات کوچک آزمایش کنند تا در نهایت برای آزمایش روی انسان آماده شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تداوم پروژه های متعدد تولید واکسن کووید ۱۹ در ایران: نخستین واکسن mRNA ایرانی به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

گسترش واکسیناسیون کرونا در آلمان به کودکان بالای ۱۲ سال

جناب نمکی! می گویید «برای تکه تکه شدن روی مین» هستید؛ اما این جان مردم است که به هوا می‌رود!

واکسن کووید ۱۹ تاثیری بر شیر مادر ندارد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها