- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پیشگیری از خطرات بارداری با دستگاه دانشمند ایرانی

محققان انستیتوی ملی بهداشت آمریکا به سرپرستی یک دانشمند ایرانی، موفق به ساخت دستگاهی شدند که با اندازه گیری میزان اکسیژن جفت در زنانی که بارداری های پرخطر دارند از آسیب به جنین پیشگیری می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، اختلال در میزان اکسیژن جفت ممکن است منجر به عوارضی چون پره اکلامپسی، محدودیت رشد داخل رحمی، هیپوکسی جنینی و فلج مغزی شود.
دستگاه طراحی شده، سطح اکسیژن جفت را با تاباندن نور نزدیک به مادون قرمز به شکم فرد باردار اندازه گیری کرده و امکان پیشگیری از خطرات را میسر می‌کند.

دکتر امیرحسین گنج بخش، رئیس بخش بیوفوتونیک انستیتوی ملی بهداشت آمریکا که هدایت این تحقیق را برعهده داشته گفت: با پیشرفت دستگاه های تصویربرداری، اهمیت پلاسنتا (جفت) در بارداری سالم هرچه بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

به گفته وی بزرگترین چالش ساختن این دستگاه، تاباندن نور به پلاسنتا و گذراندن آن از لایه های مختلف بدن است که نیازمند انجام محاسبات پیچیده ریاضی بوده است.

آزمایش‌های این گروه، سطح اکسیژن در زنانی که پیچیدگی های بارداری داشتن را ۹۶.۵ ۶ درصد اندازه گیری کرده است که نسبت به زنانی که بارداری سالم دارند ۵.۷ درصد کمتر بود.

این دستگاه بر روی ۱۲ زن باردار که شش نفر از آنها مشکلات دوران بارداری داشتند آزمایش شده است و نتایج اولیه آزمایش‌ها نشان می‌دهد این دستگاه قادر است مشکلات ناشی از بارداری را تشخیص دهد.

انتهای پیام