چهارشنبه، ۲۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Wednesday, 17 April , 2024

آزمون زیرمداری موفق سامانه انتقال مداری سامان ۱

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47727
شنبه، ۵ تیر، ۱۴۰۰ | 21:45

آزمون زیرمداری موفق سامانه انتقال مداری سامان ۱

نخستین آزمون کیفی زیرمداری سامانه انتقال مداری توسط پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران با موفقیت به انجام رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر رحیم احسانی، رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی، با اعلام این خبر  گفت: با توجه به ماموریت بلوک انتقال مداری «سامان ۱» مبنی بر افزایش ارتفاع ماهواره‌های فضایی، زیرسیستم‌های مختلفی از جمله موتورهای آرش برای رسیدن به این هدف توسعه یافته است. در همین راستا، بعد از انجام آزمون‌های موفق کیفی زیرسیستم‌ها، این زیرسیستم‌ها باید در محیط عملیاتی و در وضعیت تجمیع یافته مورد آزمون قرار گیرند تا اطمینان لازم برای موفقیت ماموریت‌های انتقال مداری حاصل شود. از این‌رو، آزمون‌های زیرمداری برای کسب اطمینان از این امر تعریف شد.

وی افزود: اولین آزمونی که با هدف کسب اطمینان از عملکرد سامانه انتقال مداری در فاز موتور روشن تعریف شده است، با موفقیت‌ انجام شد و بر اساس نتایج این آزمون، از پایداری وضعیت سامانه در کل مسیر انتقال، اطمینان حاصل شد.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی در ادامه تصریح کرد: در جریان این آزمون فرآیند پرتاب سامانه، اسپین، روشن شدن موتور اصلی و روشن شدن موتورهای دی اسپین مورد آزمایش و صحت‌سنجی قرار گرفت.

وی در پایان از آزمون زیرمداری دوم که در برنامه آتی قرار دارد خبر داد و تشریح کرد: مابقی فازهای عملکرد سامانه انتقال در مدار شامل ارتباط‌گیری، تعیین و کنترل وضعیت، جدایش و… به زودی مورد آزمون قرار خواهند گرفت. پس از اتمام و انجام موفق این آزمون‌های زیرمداری، از عملکرد سامانه بلوک انتقال مداری سامان به منظور انجام ماموریت اصلی خود مبنی بر انتقال ماهواره از ارتفاعات پایین به مدارهای بالاتر GEO، بین سیاره‌ای و… اطمینان حاصل خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

در راستای برنامه پرتاب ماهواره زمین آهنگ انجام شد: آزمون موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری

ساخت آشکارساز قابل حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه در کشور

ماهواره «پارس ۱» به سازمان فضایی ایران تحویل داده شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها