- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معاون پژوهشی وزیر علوم:قره یاضی در ابراز نظرات کارشناسی خود ملاحظه هیچ جریان سیاسی را نمی کرد

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که درگذشت دکتر قره یاضی، ضایعه ای جبران ناشدنی برای جامعه علمی است، اظهار داشت: قره یاضی با این که در ابراز نظرات کارشناسی خود سری نترس داشت و ملاحظه هیچ جریان سیاسی را نمی کرد اما به راحتی منطق و نظرات صحیح مخالفان را هم می پذیرفت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم که شامگاه یکشنبه ۳۰ خرداد در مراسم آنلاینی که به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در بزرگداشت استاد قره یاضی برگزار شده بود سخن می گفت با ابراز تاسف عمیق از درگذشت پدر بیوتکنولوژی کشاورزی ایران که سال ها به عنوان نماینده انجمن های علمی در این شورا عضویت داشته اظهار داشت: سابقه دوستی من با دکتر قره یاضی به سال ۵۹ بر می گردد که به عنوان عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به  دانشگاه گیلان رفته ام. در آن سفر با مرحوم قره یاضی که دبیر انجمن اسلامی دانشگاه گیلان و دانشجویی بسیار پرشور و انقلابی و نترس با قدرت بالا در بسیج و سازماندهی دانشجویان بود آشنا شدم. طی این چهل سال هم دیدارها و ملاقات های مستمری داشتیم تا همین اواخر که در شورای عالی خدمت ایشان بودیم لذا به خوبی می دانم از دست دادن دکتر قره یاضی که استادی ممتاز و چهره ای کاملا شناخته شده خصوصا در رشته خود بودند قابل جبران نیست.

وی خاطرنشان کرد: مثلی در جامعه شناسی هست که می گویند جوانانی که سر پرشوری دارند، وقتی پا به سن می گذارند اگر عاقل باشند دست از انقلابی گری می کشند. قره یاضی با این که کم کم به سالمندی می رسید، شور انقلابی خود را همچنان حفظ کرده بود و در عین حال، عاقل و با تدبیر بود و همواره نظراتی کارشناسی و کاملا تخصصی ابراز می کرد. با این که در اظهار نظر و بروز مخالفت خود در مواقعی که لازم می دید، ملاحظه هیچ جریان سیاسی را نمی کرد و سری کاملا نترس داشت ولی در برابر استدلال و مخالفت منطقی دیگران، کاملا متواضع بود و اگر نظر مخالف خود را صحیح می دید به راحتی می پذیرفت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: قره یاضی ضمن این که اهل نظر بود، اهل عمل و اقدام و سازمان ساز هم بود به طوری که همه کسانی که ایشان را می شناختند، اطمینان داشتند که اگر کاری به او واگذار شود در پا گذاشتن به میدان عمل و پیگیری آن ذره ای کوتاهی نمی کند. البته نمی خواهم اغراق کنم و بگویم که ایشان در همه این خصایص در اوج بود ولی کمتر کسی است که همه این خصایص را یکجا داشته باشد و قطعا وجود چنین فردی برای کشور فوق العاده مغتنم بود ولی افسوس که خیلی زود ایشان را از دست دادیم.
وی افزود: وقتی خبر بیماری دکتر قره یاضی را شنیدم با توجه به این که فردی بسیار سرزنده و اهل ورزش بود، تنها چیزی که به ذهنم خطور نمی کرد، این بود که در اثر بیماری کرونا فوت کند، اما متاسفانه چند روز بعد، ناباورانه ایشان را از دست دادیم که ضایعه جبران ناپذیری خصوصا برای جامعه علمی، انجمن ها و نهادهای علم کشور است.

رحیمی خاطرنشان کرد: ضایعه درگذشت این دانشمند دلسوز و خادم واقعی مردم و جمهوری اسلامی خصوصا از آنجا تاسف بارتر است که به جرات می توان گفت مهمترین و اثربخش ترین دستاورد جمهوری اسلامی در همین بخش علمی است به طوری که برخلاف برخی دیگر از حوزه ها جمهوری اسلامی ایران در کمیت و کیفیت تولید علم در جایگاه اول منطقه است. در پایان با تسلیت درگذشت تاسف بار دکتر قره یاضی به مادر، همسر، فرزندان و سایر بستگان و دوستان ایشان از خداوند متعال می خواهم به ما نیز همانند دکتر قره یاضی توفیق خدمت صادقانه به کشور و عاقبت به خیری را عنایت فرماید.

دکتر قره یاضی ۱۵ خردادماه جاری در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان امام خمینی تهران درگذشت.

انتهای پیام