سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رییس بنیاد نخبگان گیلان: ایرانی‌ها هنوز به اعتبار نام قره‌یاضی در موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج احترام ویژه‌ای دارند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47676
سه شنبه، ۲۵ خرداد، ۱۴۰۰ | 14:54

رییس بنیاد نخبگان گیلان: ایرانی‌ها هنوز به اعتبار نام قره‌یاضی در موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج احترام ویژه‌ای دارند

رییس بنیاد نخبگان استان گیلان و همدوره زنده‌یاد دکتر قره‌یاضی در سال‌های تحصیل و فعالیت در موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج (ایری) گفت: با گذشت حدود دو دهه از زمان حضور دکتر قره یاضی در آن موسسه به واسطه درخشش علمی او، هنوز هم محققان ایران در این موسسه، اعتبار و جایگاه ویژه ای دارند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر مسعود اصفهانی در مراسم یادبود آنلاینی که عصر دوشنبه ۲۴ خردادماه به میزبانی دانشگاه گیلان، بنیاد نخبگان و موسسات تحقیقاتی استان برگزار شد با تسلیت فقدان تاسف بار پدر بیوتکنولوژی کشاورزی ایران اظهار داشت: در مدت کوتاهی که از درگذشت دکتر قره یاضی گذشته مطالب فراوانی درباره شخصیت و جایگاه علمی ایشان از جمله مسوولیت‌هایی که در انجمن های متعدد علمی و غیرعلمی داشته اند بیان شده اما هیچ کس اشاره نکرده که این عزیز، همه این مسوولیت ها و عضویت ها را افتخاری و رایگان برعهده داشت و بدون هیچ چشم‌داشتی، وقت و توان خود را در مسیر اعتلای این انجمن‌ها صرف می‌کرد.

وی با اشاره به موفقیت ها و دستاوردهای علمی پرشمار مرحوم دکتر قره‌یاضی از جمله تولید نخستین برنج تراریخته دنیا که نخستین گیاه تراریخته ایرانی نیز به شمار می‌رود، ارائه نخستین طبقه بندی علمی برنج های ایرانی با نشانگرهای DNA در سطح جهان، تاسیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی  و ثبت دو ژن در بانک های ژن بین المللی به نام ایران اظهار داشت: از نکات دیگری که از دوره حضور در موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) در فیلیپین از دکتر قره‌یاضی به یاد دارم این است که در مقالات، پوسترها و حتی لیبیل‌هایی که در نشست های علمی برای ایشان صادر می شد، اصرار و تاکید فراوانی داشتند که حتما در کنار نام Iran، عنوان Ir (جمهوری اسلامی) هم قید شود.

استاد زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه گیلان با اشاره به سابقه ۳۸ ساله دوستی، همکاری و شاگردی خود با پایه‌گذار فقید پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: قره‌یاضی در طول عمر پربرکتش هم خوب آموخت و هم خوب آموزاند و هم آموخته های خود را به خوبی به تحقیق گذاشت و یافته های تحقیقاتش را ترویج کرد. او مصداقی از تعبیر حضرت علی (ع) درباره پیامبر اسلام (ص) بود که از ایشان به عنوان «طبیب دوار بطبه» یاد کرده بودند یعنی آنچه را که آموخته بود به رایگان و با بذل جان و مال و وقت و … در اختیار دیگران می گذاشت.

اصفهانی افزود: حتی الان هم در موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج به محض این که کسی خود را ایرانی معرفی کند او را به نام قره یاضی و بهزاد می شناسند. در نگاه آنها، بهزاد، انسانی با استدلال قوی علمی و کوشاست و در سایه تلاش ها و خاطره نیکی که از او به یادگار مانده همه ایرانیان در آنجا محترم شمرده می شوند.

رییس بنیاد نخبگان گیلان در پایان خاطرنشان کرد: قره یاضی به واسطه اعتبار علمی که برای خود و ایران کسب کرده بود، بسیاری از امکاناتی را که در دوره تحریم امکان ورود آنها به ایران وجود نداشت را به صورت هدیه دریافت و به ایران آورد. خیلی از تجهیزات و لوازم و موادی که در بدو تاسیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی استفاده شدند از اقلامی بودند که فروش آنها به ایران به شدت ممنوع بود و دکتر قره یاضی با خرج کردن از اعتبار علمی خود موافقت مسوولان وقت ایری را برای تحویل آنها جلب کرد تا موسسه تحقیقاتی‌ای را در ایران پایه‌گذاری کند که امروز در سطح بین‌المللی می درخشد.

دکتر بهزاد قره یاضی، دانشمند برجسته زیست فناوری، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی و پایه گذار و استاد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، ۱۵ خردادماه جاری در پی ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان امام خمینی تهران دعوت حق را لبیک گفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها