سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ظریفیان: قره یاضی، دانشمندی متعهد و کنشگری مرزی بود که شجاعانه در مسیر دفاع از حقیقت هزینه داد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47674
سه شنبه، ۲۵ خرداد، ۱۴۰۰ | 15:12

ظریفیان: قره یاضی، دانشمندی متعهد و کنشگری مرزی بود که شجاعانه در مسیر دفاع از حقیقت هزینه داد

معاون دانشجویی وزیر علوم دولت اصلاحات از دکتر قره یاضی به عنوان دانشمندی اثرگذار و کنشگری مرزی در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یاد کرد که دردمندانه و شجاعانه در دفاع از حقیقت و حقوق مردم، دشواری ها و هزینه های بسیاری را به جان خرید.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر غلامرضا ظریفیان در ابتدای سخنان خود در مراسم یادبود زنده یاد دکتر قره‌یاضی که عصر دوشنبه ۲۴ خردادماه به میزبانی دانشگاه گیلان، بنیاد نخبگان و موسسات تحقیقاتی استان گیلان برگزار شد، اظهار داشت: ارتحال بزرگمرد عرصه دانش و کنشگر فعال عرصه اجتماع، فرهنگ، سیاست را به خانواده بزرگ ایشان، عموم دانشگاهیان به ویژه دانشگاهیان گیلان، پژوهشگران، انجمن‌های علمی، بنیاد نخبگان استان گیلان، انجمن اسلامی مدرسین و خیل کثیر دوستداران و علاقمندان ایشان تسلیت می گویم.

وی در بخش اول سخنان خود به مقوله مرگ و اهمیت مرگ آگاهی و مرگ اندیشی پرداخت و گفت: این قبیل مراسم بیشتر برای این است که متنبه شویم و گرنه، دکتر قره‌یاضی که به اقیانوس حقیقت پیوسته و در فرح و شادی آن عالم زندگی می‌کنند. چنین مناسبت‌هایی ما را به امری وجودی – نه سلبی – متوجه می‌کند. در میان حقایق عالم، مرگ، موضوعی پر رمز و راز برای همه انسان‌ها و در عین حال، حقیقتی نافذ و پررنگ است که حضوری آشکار در زندگی همه ما دارد و البته به شکلی پارادوکسیکال در نفوس و باور ما انسان‌ها غایب است.

این استاد تاریخ دانشگاه تهران با اشاره به غفلت انسان ها از مرگ با همه توصیه‌ها و تاکیداتی که در تمام کتب مقدس و سیره انبیا و اولیا بر مرگ‌اندیشی و مرگ آگاهی شده است، اظهار داشت: قرآن در یک آسیب شناسی انضمامی، علت عدم پیروی از حق را که اساس رسالت پیامبران و فلسفه وجودی انسان است، تبعیت از هوای نفس می‌داند و در یک ریشه یابی عمیق، عامل اساسی تبعیت از هوای نفس را غفلت از مرگ و فراموشی روز حساب عنوان می کند و بارها انسان و حتی پیامبران را از پیروی از هوای نفس پرهیز می دهد. اگر برای انسان یا جامعه ای، حق در راس داوری نیست، قرآن یکی از دلایل آن را فراموشی مرگ می داند و این که می‌بینیم سراسر زندگی مرحوم دکتر قره‌یاضی دفاع از حق و تلاش برای داوری درست در میان جامعه علمی و جامعه اجتماعی سیاسی است، یکی از دلایل آن، مرگ آگاهی و مرگ اندیشی ایشان است.

وی در ادامه با اشاره به آیه شریفه «کل نفس ذائقه الموت» گفت: اغلب، این آیه را به عنوان آیه مرگ معرفی کرده‌اند ولی وقتی به لطایف ادبی این آیه توجه می‌کنیم ما را به حیات و نوعی تداوم زندگی رهنمون می کند. این آیه می‌فرماید «همه انسان ها، طعم مرگ را می چشند» و البته عکسش را نمی‌گوید که مرگ، انسان را می چشد. وقتی آب یا طعامی را می چشیم، این ما هستیم که آن را تمام می کنیم ولذا وقتی هم که مرگ را می چشیم، ما هستیم که مرگ را به پایان می‌بریم. در واقع، قره‌یاضی با چشیدن مرگ به بی مرگی و حیات حقیقی و جاودانی رسیده است.

ظریفیان افزود: اگرچه دل ما از ارتحال این دانشمند بزرگ سوخته ولی توجه داریم که اگر امروز قره یاضی را مخیر کنند که به این دنیا بازگردد، مطمئنا برنمی‌گردد، چون به عالمی بزرگتر و حقیقت وجودی نایل شده است.

وی با اشاره به این شعر عارفانه که «تو سبوی پر ز آبی به کنار بحر وحدت/اگرت سبو شکسته، تو شکسته دل چرایی؟» گفت: همه ما در اقیانوس و مجموعه واحدی بودیم و خداوند براساس حکمتش، کوزه‌هایی را درست کرد و از آن اقیانوس، حقیقت وجود را در آن کوزه ها ریخت و متعین شدیم در این کوزه ها. اگر حکمت خدا بر این قرار گرفته که این وجود اعتباری و این کوزه بشکند و حقیقت وجودی آن دوباره به آن اقیانوس بزرگ و وحدت وجودی خودش بازگردد، چرا شکسته دل باشیم؟

ظریفیان در بخش دوم سخنان خود به بیان ویژگی‌های مرحوم دکتر قره‌یاضی پرداخت و با وام گرفتن عبارت «کنشگر مرزی» از استاد مقصود فراستخواه گفت: کنشگران مرزی، عامل‌های انسانی هستند که تاثیرات عمیقی بر پیرامونشان گذاشته اند. آنها در ارتفاعی قرار می‌گیرند که فارغ از محدودیت‌های ساختاری در مرز حوزه‌های مختلف تردد می‌کنند و تجربیات زیسته خود و کشف و نواوری‌هایی را که داشته‌اند در اختیار کنشگران دیگر قرار می‌دهند. دکتر قره‌یاضی هم که از یک سو دانشمند، از سویی، فعال سیاسی، اجتماعی و از سوی دیگر، خلاق و سازمان‌دهنده بود از جمله این کنشگران مرزی است که در مرزهای دولت و مردم و در بین دیوان دولتی و اجتماعی در تردد بود یعنی نه حکومتی شد و نه خود را در اجتماع محصور کرد و تجربه ای جدید و خلاقانه را رقم زد.

رییس کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: قره‌یاضی صرفا یک دانشمند نظری نبود بلکه کنشگری فعال در عرصه علم و عمل آکادمیک بود. فهرست بلندبالای موقعیت‌های علمی، تحقیقاتی، مدیریتی و تاسیسی او در ابعاد محلی، ملی و بین‌المللی، انتشار بیش از ۲۳۰ مقاله علمی و نوآوری های خاص او در رشته ای که دقیقا مورد نیاز جامعه ایرانی است  او را به آکادمیسینی موثر در جامعه تبدیل کرده که مصداق دقیق  آیه شریفه «یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات» است.

وی تصریح کرد: مرحوم قره‌یاضی در عین داشتن ویژگی پرسشگری و محقق بودن از جوانی تا زمانی که به لقاء الله پیوست، حضوری پررنگ، شجاعانه و تاثیرگذار در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشت و با روشن‌بینی‌ای خاص و به دور از همه فرصت طلبی‌های رایج، هیچ گاه از تعهدش نسبت به جامعه شانه خالی نکرد. او مصداق این فرمایش حضرت علی (ع) بود که «خداوند از عالمان و اندیشمندان پیمان گرفته که در مقابل شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند» و در زندگی قره‌یاضی هم علاوه بر پژوهش در مرز دانش، حضور در جبهه‌های جنگ و دفاع از حقوق اساسی مردم، دفاع از حق آزادی و حق انتخاب ملت و دفاع از توزیع عادلانه قدرت و ثروت و کرامت را بسیار پررنگ می‌بینیم.

ظریفیان، ویژگی دیگر دکتر قره یاضی را نگاه سیستماتیک و رویکرد تشکیلاتی و شبکه سازی آن مرحوم عنوان کرد که در سوابق و فهرست بلند فعالیت‌های مدنی او، تاسیس شبکه‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌های علمی متعدد دیده می شود که نشان دهنده اتکای عملی او بر خرد جمعی مدرن مدنی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قره‌یاضی به واسطه روحیه حق طلبی که داشت بسیار شفاف حرف می زد و به واسطه همین صراحت لهجه، کلامی اثرگذار داشت. در سخنانش –  اگرچه گاه گزنده بود – ادب و آزادگی موج می‌زد  و فاصله‌ای بین حرف و عمل او نمی دیدیم. نکته دیگر، دردمندی او بود. ۴۰ روز قبل از رحلت که ایشان را دیدم با او درددل کردم و مثل همیشه رنجی متعالی – آن سان که در سیره امام حسین (ع) می بینیم – در وجود او نمایان بود. دردی متعالی برای کاهش آلام دیگران.

دکتر ظریفیان با بیان این که مرحوم قره‌یاضی با آزادگی، آماده پرداخت هر هزینه‌ای برای عقاید و آرمانهایش بود اظهار داشت: استاد قره‌یاضی در عین حال داشتن دیسیپلین‌های شخصی، بسیار متواضع بود که این تواضع را می‌شد در چشمان و حرکات بدنی و سراسر وجودش دید. همچنین در عین عقلانی بودن، بسیار عاطفی بود

وی در پایان سخنانش از دکتر قره یاضی به عنوان کنشگری مردمدار و متدینی بی‌ریا و دور از تظاهر دینداری رایج یاد کرد که هر جا حاضر بود، حضور و اثرگذاریش، کاملا احساس می‌شد.

دکتر بهزاد قره یاضی، دانشمند برجسته زیست فناوری، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی و پایه گذار و استاد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، ۱۵ خردادماه جاری در پی ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان امام خمینی تهران دعوت حق را لبیک گفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها