- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

قوی‌ترین ابررایانه ایران به نام «مریم میرزاخانی» راه‌اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده سازی ابررایانه‌ای به نام ریاضیدان فقید ایرانی، مریم میرزاخانی خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمدجواد آذری جهرمی، روز یکشنبه در مراسم رونمایی از ابر رایانه سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد: دومین ابررایانه ایران با سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و به ظرفیت ۱۰۰ پتافلاپس به نام «مریم میرزاخانی»، دانشمند ایرانی راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای راه اندازی ابررایانه «مریم» فراخوانی برای مجموعه های توانمند کشور منتشر خواهد شد و توانمندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و عملیات اجرایی این ابررایانه در یکی از دانشگاه های کشور اجرایی می شود.

جهرمی با اشاره به سهم بالای دختران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: ابررایانه «مریم» صد برابر بیشتر از ظرفیت ابر رایانه سیمرغ ظرفیت پردازش دارد. این ابررایانه از امروز از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری می شود و ظرف مدت یک سال به نتیجه خواهد رسید.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه هوش مصنوعی قدرت بلامنازع دنیای امروز است و رقابت بر سر آن رقابت بر سر قدرت است، خاطر نشان کرد: بر اساس پرسشنامه ای که در اختیار مراکز تحقیقاتی قرار دادیم، نیاز امروز کشور نیاز پردازشی است که براساس برآوردها کشور به ظرفیت پردازشی ۱۰ پتافلاپس نیاز دارد.

به گفته وی در حال حاضر مراکز تحقیقاتی برای پردازش داده های خود از ظرفیتهای بین المللی استفاده می کنند که علاوه بر زمان بر بودن به دلیل تحریم ها نقل و انتقال پردشوار است.

جهرمی با اشاره به کاربردهای ابررایانه ها در حوزه های مختلف علمی، خاطر نشان کرد: ابررایانه “سیمرغ” با همت جوانان کشور توسعه داده شده است، ولی این کافی نیست؛ چرا که ظرفیت این ابررایانه یک پتافلاپس است در حالی که نیاز کشور تا ۱۰ پتافلاپس برآورد شده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر حوزه فناوری اطلاعات در ایران رشد چشمگیری داشته است، ادامه داد: حاکمیت و دولت از جوانان عقب مانده‌اند و ما در قانونگذاری عقب ماندیم که نیاز به تلاشهای بیشتری داریم.

انتهای پیام