جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

عضو ستاد استهلال: هلال ماه شوال، شامگاه چهارشنبه با ابزار رصدی در مناطق مختلف کشور قابل رویت است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47586
چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت، ۱۴۰۰ | 12:00

عضو ستاد استهلال: هلال ماه شوال، شامگاه چهارشنبه با ابزار رصدی در مناطق مختلف کشور قابل رویت است

به گفته یک رصدگر مجرب هلال و عضو ستاد استهلال، هلال ماه شوال در شامگاه چهارشنبه ۲۹ رمضان در تمامی مناطق کشور صرفا با استفاده از ابزار رصدی (دوربین دوچشمی و تلسکوپ) قابل رویت خواهد بود و بدین ترتیب با توجه به مبنای فقهی مقام معظم رهبری در مسأله ثبوت هلال که رویت با چشم مسلح فرقى با رؤیت به طریق عادى ندارد، فردا در ایران عید فطر است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، علیرضا بوژمهرانی در خصوص رویت پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۲ گفت: مقارنه ماه و خورشید برای هلال شوال‌المکرم سال ۱۴۴۲ هجری قمری در حدود ساعت ۱۹:۰۰ روز سه شنبه ۱۱ می ۲۰۲۱ میلادی به وقت بین المللی (ساعت ۲۳:۳۰ شامگاه سه شنبه ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هجری شمسی مصادف با ۲۸ رمضان سال ۱۴۴۲ هجری قمری به وقت رسمی تابستانی ایران) روی داده است.

وی در خصوص دامنه تغییرات پنج پارامتر مهم هلال ماه و وضعیت رویت پذیری هلال شوال در غروب امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه گفت: در لحظه غروب خورشید شامگاه چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت، جدائی زاویه ای ماه و خورشید از ۸٫۰ درجه در شرقی ترین تا ۸٫۸ درجه در شمالی ترین نقطه ایران، ضخامت بخش میانی هلال از ۰٫۱۴ دقیقه قوسی در شرقی ترین تا ۰٫۱۷ دقیقه قوی در شمالی ترین نقطه ایران، فاز ماه از ۰٫۵۹ درصد در شرقی ترین تا ۰٫۷۰ درصد در شمالی ترین نقطه ایران، ارتفاع ماه از افق از ۶٫۲ درجه در شمال شرقی ترین تا ۷٫۰ درجه در جنوب غربی ترین نقطه ایران و مدت مکث ماه از ۳۶ دقیقه در شرقی ترین تا ۴۲ دقیقه در شمالی ترین نقطه ایران متغیر است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی این مختصات در هشت نقطه شاخص از پهنه سرزمینی ایران (شرقی ترین، غربی ترین، شمالی ترین، جنوبی ترین، نقطه مرزی در منتهی الیه شمال شرق، نقطه مرزی در منتهی الیه جنوب شرق، نقطه مرزی در منتهی الیه شمال غرب و نقطه مرزی در منتهی الیه جنوب غرب) نشان می‌دهد که هلال ماه شوال در شامگاه چهارشنبه ۲۹ رمضان در تمامی مناطق کشور صرفا” با استفاده از ابزار رصدی (دوربین دوچشمی و تلسکوپ) قابل رویت خواهد بود و هرگونه گزارش رویت هلال شوال با چشم غیر مسلح در پهنه سرزمینی ایران باطل و مردود است و تحت هیچ شرایطی امکان چنین مشاهده ای حتی برای افرادی که قدرت چشم آنان از حد طبیعی بیشتر باشد وجود نخواهد داشت.

بوژمهرانی تصریح کرد: با حرکت از جنوب غرب به سمت شمال شرق ایران ، مختصات حدی هلال ضعیفتر شده و برای رویت آن به ابزار قویتر نیاز خواهد بود. از آنجا که تقویم رسمی ایران بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری استخراج می‌شود (که براساس آن رویت با چشم مسلح فرقى با رؤیت به طریق عادى ندارد)، پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت مصادف با عید سعید فطر در ایران است.

وی درباره وضعیت عید فطر در دیگر کشورهای اسلامی هم گفت: عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه که در آغاز و انجام ماههای قمری از عربستان پیروی و تبعیت می‌کنند ماه رمضان را یک روز زودتر از ایران آغاز کرده اند؛ بنابراین سه شنبه ۲۱ اردیبهشت در این کشورها مصادف با ۲۹ رمضان است. از آنجا که مقارنه ماه و خورشید برای هلال شوال پس از غروب خورشید روز سه شنبه در افق مکه مکرمه روی خواهد داد و غروب ماه در افق این شهر قبل از غروب خورشید است در تقویم محاسباتی ام القری (تقویم رسمی عربستان سعودی) چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت به عنوان روز ۳۰ رمضان اعلام شده است؛ بنابراین چنانچه همه چیز بر مبنای قواعد اصولی و منطقی پیش برود عید فطر در ایران و اکثر کشورهای اسلامی همزمان و روز پنج شنبه خواهد بود اما در برخی از کشورهای اسلامی (نظیر شیعیان پاکستان و عراق و نیز کشور مراکش) احتمالا” روز جمعه به عنوان عید فطر اعلام خواهد شد.

بوژمهرانی خاطرنشان کرد: علاوه بر اهمیت مذهبی رویت هلال شوال آنچه که می‌تواند رصد این هلال را از جنبه های علمی و نجومی ارزشمند کند تلاش برای رویت هلال با ابزار ضعیفتر است. بنابراین رصدگران با تجربه کشورمان که انشاءالله شانس برخورداری از آسمان عاری از ابر و غبار نصیبشان می‌شود باید تلاش کنند در مدت کوتاه مکث این هلال، پس از مشاهده اولیه هلال با ابزار قدرتمند (برای کاهش ریسک عدم رویت) از چند ابزار ضعیفتر نیز برای رصد استفاده کنند تا ببیند حدّ قدرت ابزار مورد نیاز برای رصد چنین هلالی کجاست.

وی در ادامه به رصدگران کم تجربه‌تر توصیه کرد: اگر رصدگاه فاقد موانع در افق غربی بوده و یا حداکثر ۱ درجه مانع داشته باشید، در غروب روز چهارشنبه و در طلایی ترین زمان برای مشاهده هلال (زمانی که خورشید تقریبا” ۵ درجه زیر افق رفته باشد) هلال ماه با اندکی اختلاف در بالای همان جایی قرار دارد که خورشید در آن نقطه غروب کرده است، بنابراین اگر شما از دوربینی استفاده کنید که بین ۲٫۵ تا ۳ درجه میدان دید داشته باشد، کافی است محل غروب خورشید بر روی افق را شناسایی کنید، دقایقی صبر کرده و به چشمان خود استراحت بدهید و در زمان طلائی رصد، محل غروب خورشید را با دوربین نشانه روی کنید. اگر هوا صاف بوده و ابزار شما مناسب باشد، کافی است کمی سر دوربین را به بالا ببرید تا هلال ماه در میدان دید دوربین شما قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب شنبه در مناطق مختلف ایران قابل رویت است

عضو ستاد استهلال: هلال شوال، غروب سه شنبه در سراسر ایران به راحتی قابل رویت است/ اعلام فردا به عنوان عید فطر در عربستان محتمل است!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها