جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024
کدام سرطانها با بیشترین موارد بروز طی سالهای آینده در کشور مواجه خواهند شد؟

ملک زاده اعلام کرد: افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران طی سالهای ۹۵ تا ۱۴۰۴

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47563
یکشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۰ | 09:05

ملک زاده اعلام کرد: افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران طی سالهای ۹۵ تا ۱۴۰۴

نتایج مطالعه مهم پژوهشگران ایرانی که بر اساس آخرین داده های ملی ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت کشور (با پوشش صد در صدی) صورت گرفته، افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید بروز سرطانها در سال ۲۰۲۵ /۱۴۰۴ در مقایسه با دهه پیش از آن (۱۳۹۵) را پیش بینی کرده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رهبر تیم تحقیقاتی مطالعه  Cancer in Iran 2008 to 2025: Recent incidence trends and short‐term predictions of the future burden که با همکاری شماری از محققان ایرانی و بین المللی انجام و در  مجله   International Journal of Cancer منتشر شده است، درباره نتایج آن گفت: پیش بینی می شود تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران از ۱۱۲ هزار مورد ثبت شده سرطانها بدون محاسبه سرطان پوست در سال ۹۵ ، به ۱۶۰ هزار مورد پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد که این میزان، افزایش ۴۳ درصدی را نشان می دهد.

سهم عوامل خطر و تغییرات جمعیتی در افزایش سرطانهای ایران در ۱۴۰۴

به گفته وی، حدود ۲۹ درصد افزایش سرطانها در ایران طی سال ۱۴۰۴ /۲۰۲۵ مربوط به تغییرات در ساختار جمعیتی ایران ( رشد جمعیت و پیری جمعیت) و ۱۴ درصد نیز با سایر عوامل از جمله  «توسعه و تشدید عوامل خطر بروز سرطانها» مرتبط است.

بیشترین  تغییرات در موارد جدید سرطانها در ایران طی سال ۱۴۰۴

دکتر ملک زاده بیشترین افزایش پیش بینی شده در موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران طی سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۹۵ را  مربوط به سرطانهای تیروئید (۱۱۴ درصد)، پروستات (۶۷ درصد) ، پستان (۶۳ درصد) ، روده بزرگ (۵۴ درصد) ، تخمدان ( ۵۱درصد) ، ریه (۴۹ درصد) ، لنفوم غیرهوچکین ( ۴۵ درصد )، مغز و سیستم عصبی ( ۴۰ درصد ) ، معده (۳۰ درصد )، مثانه ( ۲۶ درصد ) و سرطان خون (۲۴ درصد) دانست و گفت: طبق این پیش بینی انتظار می رود که موارد جدید سرطان مری به دلیل بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و اصلاح سبک زندگی ایرانیان طی ده های گذشته، با کاهش ۱۷٫۵ درصدی در ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۳۹۵ مواجه شود.

به گفته وی، پیش بینی تعداد موارد جدید بروز سرطان در ۱۴۰۴ در این تحقیق، بر اساس داده های برنامه ملی ثبت سرطان طی سالهای ۸۸ تا ۹۵ صورت گرفته  و همانند گزارشات بین المللی مشابه، در این مطالعه، سرطان پوست از آنالیز حذف شده و صرفا موارد سرطانهای تهاجمی (invasive) با کد رفتار ۳ (بر اساس سیستم کدگذاری بین المللی ICD-O) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.

نرخ بروز سرطانها در آخرین آمار برنامه ملی ثبت سرطان ایران

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن اشاره به این که آخرین آمار بروز سرطانها در ایران مربوط به سال ۹۶ است  گفت: موارد جدید سرطانها با محاسبه سرطان پوست در این سال ، ۱۳۵  هزار مورد (۱۶۹در هر ۱۰۰ هزار ایرانی) بوده که در این میان،  سهم مردان ۵۲ درصد (۷۰ هزار مورد – ۱۸۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر) و زنان ۴۸ درصد (۶۵ هزار مورد – ۱۶۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر) بوده است.

وی همچنین میزان بروز سرطانها در ایران طی سال ۹۶ بدون محاسبه سرطان پوست را ۱۲۳ هزار مورد جدید ( ۱۵۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر) اعلام کرد که به گفته وی سهم مردان، ۵۱ درصد  (۶۳ هزار مورد – ۱۶۰ در هر ۱۰۰ هزار) و زنان ۴۹ درصد ( ۶۰ هزار مورد – ۱۴۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر) بوده است.

۱۰ سرطان نخست شایع  در هر دو جنس ایران بر اساس آخرین آمار برنامه ملی ثبت سرطان (۹۶)

محقق بین المللی سرطان، ۱۰ سرطان نخست شایع در ایران بدون محاسبه سرطان پوست در هر دو جنس را شامل : پستان، پروستات، روده بزرگ، معده، ریه، مثانه، تیروئید، لوکمی، رحم، مغز و سیستم عصبی برشمرد.

شایعترین سرطانها در مردان و زنان ایرانی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، شایعترین سرطانهای بروز یافته در مردان ایران را نیز شامل پروستات، معده، روده بزرگ، مثانه، ریه، لوکمی، مغز و سیستم عصبی، لنفوم غیرهوچکین، مری، کبد، و شایعترین سرطانها در زنان ایرانی را شامل پستان، روده بزرگ، تیروئید، معده، رحم، لوکمی، تخمدان، مغز و سیستم عصبی، ریه و مری اعلام کرد.

ایران در منطقه «خطر متوسط» نقشه جهانی سرطان

دکتر ملک زاده وقوع سونامی سرطان در ایران را رد کرد و گفت: در حال حاضر میزان بروز سالانه سرطان در ایران (۱۶۹ در ۱۰۰ هزار نفر) کمتر ازمیانگین میزان بروز سالانه سرطان در دنیا (۲۰۱ در ۱۰۰ هزار نفر) است. بر اساس این  آمار، همچنین  میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی (۱۸۰ در ۱۰۰ هزار و ۱۶۰ در ۱۰۰ هزار) نسبت به میانگین جهانی (۲۲۲ در ۱۰۰ هزار و ۱۸۶ در ۱۰۰ هزار ) کمتر است.

وی افزایش آمار سرطان در ایران طی سال های گذشته و پیش بینی افزایش برای سالهای آینده را متاثر از برقراری نظام ثبت سرطان که منجر به ثبت موارد بروز یافته با دقت بیشتر طی سالهای اخیر بوده  و نیز رشد جمعیت و پیری جمعیت همانند بسیاری از نقاط جهان دانست و تاکید کرد: سهم ۱۴ درصدی تشدید و توسعه عوامل خطر در افزایش سرطانها طی سالهای آینده نیز بسیار بااهمیت است.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، طبق این آمار، موقعیت ایران در نقشه جهانی سرطان «ثبت سرطان سازمان بهداشت جهانی» «GLOBOCAN ، را در منطقه «خطر متوسط» از نظر میزان بروز موارد جدید سرطانها اعلام کرد.

 مرگ سالانه  ۵۵ هزار ایرانی بر اثر سرطان ها

سرطانها ، نخستین عامل مرگ زودرس در ایران

وی ، با اشاره به وقوع بیش از ۵۵ هزار مرگ سالانه ناشی از سرطانها در ایران، این بیماری را نخستین عامل مرگ زودرس در کشور دانست و گفت: ۳۴ هزار مرگ از مجموع ۱۲۲ هزار مرگ سالانه زودرس (زیر ۷۰ سال) و ۱۱ هزار مرگ از مجموع ۸۵ هزارمرگ خیلی زودرس ( زیر۵۰ سال ) سالانه در ایران ناشی از سرطانهاست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که نزدیک به ۲۵۰ هزار ایرانی در حال حاضر با سرطان زندگی می کنند افزود: نزدیک به نیمی از سرطانها قابل معالجه و نیمی دیگر قابل پیشگیری هستند.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد ایران سرطان را پرهزینه ترین بیماری در ایران دانست و افزود: دو سوم بیماران مبتلا به سرطان گرفتار هزینه های کمرشکن سرطان می شوند.

وی مهمترین عوامل خطر بروز سرطانها را سبک زندگی ناسالم (پرخوری، بی تحرکی و چاقی و اضافه وزن، عدم مصرف سبزیجات تازه و میوه طی پنج وعده در روز، مصرف سیگار ، دخانیات، تریاک، الکل، قند و شیرینی ها، غذاهای پرچرب ، نمک زیاد،نوشیدنی های داغ ، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و .. ) وعوامل خطر دیگری شامل مصرف آب آشامیدنی غیربهداشتی، استفاده از سوختهای بیوزیستی در فضاهای بسته، آلودگی هوا، عفونتها شامل عفونتهای جنسی، هپاتیت ها و سایرعفونت های سرطانزا و … دانست

آخرین آمار بروز سرطانها در جهان: ۱۹ میلیون ابتلا با ۱۰ میلیون مرگ / افزایش ۴۷ درصدی با ۲۸ میلیون ابتلای جدید در ۲۰۴۰

دکتر ملک زاده خطر سرطان در تمام جهان را واقعي و فزاينده دانست و گفت: بار سرطان به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و مانع مهم امید به زندگی در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است. سال ۲۰۱۹ سرطان در ۱۱۲ از ۱۸۳ کشور جهان رتبه نخست یا دوم و در ۲۳ کشور نیزرتبه سوم یا چهارم علت مرگ زودرس ( قبل از ۷۰ سالگی) را داشته است. جمعیت جهان، هم رشد یافته و هم پیرتر شده است و این یعنی مواجهه بیشتر جمعیتها با یک بیماری عمدتا دوران پیری.

به گفته وی بر اساس آمار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی سرطان   INTERNATIONAL AGENCY FOR  RESEARCH ON CANCER  IARC / WHO   که همانند دوره های گذشته، بر اساس تازه ترین برآوردهای حاصل از «ثبت سرطان در جهان » (Global Cancer Statistics)، نقشه دقیقی از سرطان در سال ۲۰۲۰ ، شامل میزان بروز، شیوع، مرگ و میر،  توزیع و تنوع جغرافیایی ۳۶ نوع سرطان در ۱۸ گروه سنی (صفر تا ۸۵ سال) در ۱۸۵ کشور از ۲۰ منطقه سازمان بهداشت جهانی را با نگاهی به وضعیت حال (۲۰۲۰)  و آینده (۲۰۴۰)  این بیماری ارائه کرده است، موارد جدید بروز سرطان در سال گذشته میلادی،  به ۱۹٫۳ میلیون مورد رسیده و پیش بینی می شود ۱۰ میلیون مورد از سرطانهای بروز یافته ، به مرگ منجر شده باشند.

وی از ابتلای یک پنجم مردان و یک پنجم زنان جهان به سرطان خبر داد و گفت: از هر ۸ مرد و  هر ۱۱ زن در جهان، یک نفر بر اثر ابتلا به یکی از ۳۶ نوع سرطان جان خود را از دست می دهد.

شایعترین و کشنده ترین سرطانهای هر دو جنس جهان

دکتر ملک زاده ، بیشترین سرطانهای بروز یافته در هر دو جنس جهان طی سال ۲۰۲۰ را به ترتیب، پستان ، ریه، روده بزرگ، پروستات، معده، کبد، مری، دهانه رحم، تیروئید و مثانه و کشنده ترین سرطانها برای هر دو جنس جهان را نیز ریه، روده بزرگ، کبد، معده، پستان ، مری، پانکراس، پروستات، دهانه رحم و لوکمی برشمرد.

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها