شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ایران به دانش فنی تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان دست یافت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47540
شنبه، ۲۱ فروردین، ۱۴۰۰ | 16:18

ایران به دانش فنی تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان دست یافت

با تلاش محققان سازمان انرژی اتمی، ایران به جمع معدود کشورهای صاحب دانش فنی تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان پیوست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محققان سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تولید ترکیبات دوتره مورد استفاده در کیت غربالگری نوزادان به دانش فنی ساخت کیت غربالگری دست یافته‌اند که در این راستا، کیت پروتوتایپ آزمایشی، تولید و با نمونه های تجاری موجود مقایسه شده که عملکرد قابل قبولی داشته است.

با تولید کیت غربالگری بیماریهای متابولیک نوزادان که امروز در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی شد، رویای غربالگری کل موالید در کشور، جامه عمل می‌پوشد.

غربالگری به روش هایی اطلاق می شود که طی آن افراد به ظاهر سالمی که از نظر ابتلا به بیماری های متابولیک در معرض خط بیشتری هستند، از افراد سالم شناسایی می شوند و در مراحل بعدی برای تشخیص قطعی بیماری مورد آزمایشات تکمیلی قرار می گیرند و روند درمان یا مدیریت بیماری، در روزهای آغازین حیات نوزاد به سرعت آغاز خواهد شد.

غربالگری در ایران از سال ۱۳۸۴ با غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در نظام بهداشتی کشور آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ با اضافه شدن دو بیماری فنیل کتونوری و فاویسم گسترش پیدا کرد و به عنوان یکی از شاخص ترین فعالیت های بهداشتی در سال های اخیر مطرح شد. با توسعه تکنیک آنالیزی طیف سنجی جرمی متوالی در سال ۲۰۰۰، روش رایج «یک تست – یک آنزیم – یک بیماری» به طور کلی متحول شد و پس از آن برنامه های غربالگری در مقیاس وسیع در کشورهای آمریکا، استرالیا و عربستان آغاز شد و امروز بیش از ۷۰ کشور دنیا برنامه غربالگری نوین با تکنیک طیف سنجی جرمی را دنبال می کنند.

کیت غربالگری نوزادان

با اجرای برنامه های غربالگری جنینی و نوزادان، شاخص کلی سلامت IMR (مرگ شیرخواران) ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت.

در حال حاضر آزمایشگاه های غربالگری نوین در کشور با بهره گیری از تکنیک طیف سنجی جرمی و تامین استانداردهای دوتره مورد نیاز در قالب کیت‌های آنالیزی از شرکت های تأمین کننده خارجی، نیاز داخلی کشور را پاسخگو هستند؛ لیکن هزینه بالای کیت های غربالگری و نیز محدودیت های تجاری موجود در زمینه تأمین کیت غربالگری به واسطه تحریم های ظالمانه اعمال شده علیه کشور، همگانی کردن غربالگری نوزادان با روش نوین را با محدودیت مواجه کرده است.

با پشتوانه دانش بومی شده تولید ترکیبات دوتره در سازمان انرژی اتمی ایران و نیز در دسترس بودن آب سنگین به عنوان منبع تأمین دوتریم سنتز ترکیبات زیستی دوتره، ساخت استانداردهای نشاندار با ایزوتوپ پایدار مورد نیاز در کیت غربالگری در زمره اهداف واحد تحقیقات تعریف شد که با موفقیت اجرایی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

تجاری سازی دستاورد محققان مرکز ملی لیزر: سیستم جوش لیزری به فولاد مبارکه می رود

تولد دو نوزاد از رحم‌های پیوندی برای نخستین بار در آلمان

رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد: راه اندازی شاخه کوانتوم بیولوژی گیاهی/ ایجاد دوره دکتری کوانتوم از امسال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها