- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

افتتاح مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار/ ساخت دستگاه سانتریفیوژ یخچالدار بانک خون در ایران

با پایان عملیات اجرایی احداث مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو، تجهیز و بهره برداری از این مرکز آغاز شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، آغاز بهره‌برداری از این مرکز، روز شنبه ۲۱ فروردین ماه در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رییس جمهور اعلام شد.

اورژانس پرتوی سوانح و سوختگی

طراحی، ساخت و بهره برداری از اورژانس پرتوی سوانح و سوختگی اراک از دیگر پروژه های افتتاح شده امروز بود.

پروژه اورژانس سوانح، سوختگی و پرتوی اراک با زیر بنای ۳۲۰۰ متر مربع در سه طبقه با محوطه اختصاصی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع پیشبینی و احداث شده است. این پروژه شامل بخش های کاملاً مجزا منطبق بر استاندارهای روز بیمارستانی جهت خدمت رسانی به بیماران سوانح سوختگی و پرتوی است این، اورژانسی شامل ۱۰ اتاق BICU (آی سی یوی سوختگی) یک اتاق عمل سرپایی و یک اتاق عمل با رعایت تمام استاندارهای مربوطه است. در بخش پرتوی، دارای ده تخت بستری بیماران پرتوی است که قابل تغییر کاربری برای سایر مصدومین را نیز دارد.

همچنین این بخش دارای تمام امکانات رفع آلودگی پرتوی شامل آلودگی های خارجی و داخلی با استانداردهای به روز است.

ساخت سانتریفیوژ بانک خون

سانتریفیوژ بانک خون از جمله تجهیزات مهم و استراتژیک سازمان انتقال خون محسوب می‌شود. این دستگاه که تاکنون توسط شرکت های خارجی ساخته و تأمین می شده است به طور عمده در مراکز فرآوری خون و پلاسما مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماشین ظرفیت ۱۲ کیسه خون ۷۵۰ گرمی را دارا میباشد و تا سرعت ۴۵۰۰ دور در دقیقه (۶۰۰۰ برابر شتاب جاذبه زمین) دوران می نماید. این دستگاه که مجهیز به سیستم بارکد خوان میباشد به سیستم کنترل مرکزی مجموعه متصل شده و اطلاعات کیسه‌های خون را به همراه سایر پارامترهای فرآیندی برای سیستم کنترل مرکزی ارسال می نماید. دستگاه سانتریفیوژ یخچالدار بانک خون به دلیل شرایط خاص عملکردی و فرآیندی در زمره سانتریفیوژهای پیشرفته آزمایشگاهی محسوب شده و طراحی و تولید این دستگاه نمونه دیگری از توانمندی متخصصین داخلی برای پاسخگویی به نیازمندی صنایع بهداشت و سلامت جامعه است.

مهمترین زمینه فعالیت سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۳۹۹ در زمینه توسعه دانش فنی تولید ترکیبات دوتر مورد نیاز در فرآیند غربالگری معطوف بوده است. در این راستا، در مجموع سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، بالغ بر ۱۱۰ ترکیب دوتره و غیردوتره ارزشمند سنتز و خالص سازی شده اند.

تولید نیمه صنعتی غناسنج آنلاین هگزافلوراید اورانیوم TEM یکی دیگر از اقداماتی بود که در مراسم امروز اعلام شد.

کاهش تعداد نمونه گیری ها و کنترل سریعتر زنجیره های تولیدی پس از اعمال تغییرات، ایجاد توان فنی بومی و رقابت پذیر در تأمین دستگاه های غناسنج آنلاین هگزا فلوراید اورانیوم، استفاده از این دستگاه در فرآیند غنی سازی به واسطه پایش آنلاین و لحظه ای غنای محصول و پسمان خروجی از زنجیره ها، صحه گذاری و بررسی داده های ثبت شده دستگاه OLEM (دستگاه نصب شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روی خطوط) از ویژگی های این دستگاه است.

انتهای پیام