شنبه، ۲۷ شهریور، ۱۴۰۰ | Saturday, 18 September , 2021

سده نو، زيبايي هاي جديد؛ ارزش انتخاب هاي ما

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47502
چهارشنبه، ۴ فروردین، ۱۴۰۰ | 00:27

سده نو، زيبايي هاي جديد؛ ارزش انتخاب هاي ما

استاد علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاه تربیت مدرس در پیامی به مناسبت سال جدید، تفكر حرفه اي، يادگيري هدفمند، برنامه ريزي مدبرانه، عمل متعهدانه و تحول ارزش گرا را رمز ماندگاري در سده پیش رو عنوان کرده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد حسن زاده در این پیام آورده است: «بر بال آغازين دقايق سال ١٤٠٠ هجري خورشيدي كه سرآغاز يك سده نو را نيز رقم زده است، تكيه زده و نظاره گر تحولي ديگر در عرصه حيات اجتماعي هستيم. سال ١٣٩٩ با فراز و نشيب هاي فراواني همراه بود كه مهمترين آن، همه گيري كرونا و تاثيرگذاري همه جانبه بر تمام عرصه هاي زندگي در كليه ابعاد آن بود.

هرچند تلخي ايام آخر اين سده، بر برگهاي تاريخ و خاطرات آن سايه افكنده است، اما، كليت سده ١٣٠٠ را بايد محمل پربار تحولات شگرف علمي، تولد حرفه مدرن اطلاع رساني، شكوفايي فناوري اطلاعات، شكل گيري كتابخانه ها و مراكز اطلاعات مدرن، آغاز آموزش نوين علم اطلاعات و دانش شناسي، تحولات رو به جلو و بالنده برنامه ريزي آموزشي رشته، تولد و رشد انجمن هاي علمي، برگزاري رخدادهاي بي شمار علمي، ظهور انديشمندان تاثيرگذار و روندساز علم اطلاعات و شكل گيري مشاغل جديد قلمداد كرد.
در عرصه جهاني نيز شكل گيري استانداردهاي نوين و توسعه يافته، رشد بي نظير ارزش دارايي هاي دانشي، شكل گيري مديريت دانش نوين، نامگذاري هزاره سوم ميلادي به نام هزاره دانش، رشد شتابان اينترنت و شبكه هاي اجتماعي، پيدايش فنون سنجش و ارزيابي علم، فناوري و نوآوري، رواج هوشمندسازي روزافزون از جمله رهاوردهاي مقارن با سده ١٣٠٠ شمسي بوده است.
از منظري ديگر مي توان چنين تفسير كرد كه بلوغ نظام هاي اطلاع رساني و دانش گستري، تلفات حاصل از بلاياي طبيعي و غير منتظره را به مرور كمتر و كمتر كرده و نشانه هاي زيست نوع بشر را به ساير كُرات كهكشان ما گسيل كرده است. امروزه با جرات مي توان گفت، اطلاعات به مهمترين بخش نيازهاي اساسي زيست فردي و سازماني تبديل شده است.
ابَرروندها نشان مي دهد كه در سده جديدِ ما، جريان اطلاعات و تعميق دانش، تعيين كننده موفقيت نهادها، مجموعه هاي سازماني و كشورها خواهد بود. علمِ اجتماعي شده، اطلاعات مردم-نهاد و دانش شبكه اي، همنوايي با خرد جمعي و نهاد علم را براي مديران كارآمد، اجتناب ناپذير خواهد كرد.
تحول ديجيتال در سده جديد ما نه به عنوان يك گزينه بلكه به عنوان يك بايد تلقي مي شود. داده ديگر بي معنا باقي نمي ماند و و دارنده دانش الزاما توانا نخواهد بود. سده جديد، سده ي شايستگي ها خواهد بود و ابتناي بر ارتباطات ارزش آفرين در ثمردهي اطلاعات و دانش نقش تعيين كننده اي ايفا خواهد كرد.
در سده ١٤٠٠ كتابخانه ها و مراكز اطلاعات تغيير ماهوي را تجربه خواهند كرد. در اين سده، خدمت بر محتوا و محتوا بر كالبد سيطره قطعي خواهد يافت. ديجيتال سازي و زيست متعامل با تكيه بر هويت ديجيتال عينيت قطعي خواهد يافت. پاسخگويي به تغييرات مداوم در اين مراكز نيازمند تامين مادي و ارتقاي منزلت اجتماعي آنها از سوي مديران و توانمندسازي شايسته آنان است. در اين ميان، بقاي بر خدمات مكان-بسته و متمركز با مديريت سلسله مراتبي و غيرتخصصي عامل حتمي اضمحلال اين مراكز خواهد شد.
آموزش دانشگاهي مدرك-گرا و دوره هاي سنتي خريداري نخواهد داشت. در سده جديد، آموزش هاي حرفه اي و مشاغل خودآفرينانه بر فضاي آموزش حكمفرما خواهد بود. بوم كسب و كارِ متحول، نوآوري مداوم را طلب خواهد كرد.
سده جديد سده انتخاب هاي ماست. اينكه از دانش انباشته خود براي خلق ارزش پايدار بهره جويي كنيم يا اينكه در طوفان سهمگين تغييرات ناپديد شويم. تفكر حرفه اي، يادگيري هدفمند، برنامه ريزي مدبرانه، عمل متعهدانه و تحول ارزش گرا رمز ماندگاري است.
ضمن تبريك عيد نوروز و گراميداشت ورود به سال ١٤٠٠ به آحاد جامعه علمي و حرفه اي علم اطلاعات و دانش شناسي، سالي نيكو و همراه با سلامت و موفقيت روزافزون آرزومندم.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

عوارض فروپاشی کتابخانه‌های عمومی برای جامعه همانند تاثیر نابودی جنگل‌ها بر طبیعت است

استاد دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد:«عدم تعادل در اطلاع‌گرایی»، عارضه گریبانگیر شهروندان در عصر کرونا/خطر بی‌اعتمادی به «مراکز تولید و نشر اطلاعات» جدی است!

رییس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی: همکاری کتابخانه ها، بازدهی آموزش در مدارس را افزایش می دهد

قربانیان اطلاعاتی و تحول تاریخی «مديريت اطلاعات»/دگرگونی رفتار اطلاعاتي در عصر پساكرونا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها