- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مجله مشهور «نیوانگلند» منتشر کرد: مطالعه جدید محققان جهان در اثبات تاثیر کاهش بیش از ۳۰ درصدی قرص ترکیبی «پلی پیل» بر کاهش حوادث قلبی عروقی

مجری «نخستین و طولانی ترین مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی» گفت: عدم پایبندی بیماران قلبی عروقی به مصرف داروهای متعدد تجویز شده برای پیشگیری، درمان و کنترل بیماری، از عوامل مهم روند افزایشی فاجعه آمیز مرگهای زودرس قلبی عروقی در جهان است.

به گزارش دیده بان علم ایران رضا ملک زاده با اشاره به ۵۲۳ میلیون مورد بروز و ۱۸٫۵ میلیون مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان طی سال ۲۰۱۹ که بسیاری از آنها قابل پیشگیری، کنترل و درمان بوده اند، این آمار و افزایش دو برابری آن نسبت به سه دهه گذشته را یک فاجعه نگران کننده دانست.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برنامه سازمان بهداشت جهانی برای کاهش ۳۰ درصدی مرگهای قلبی عروقی تا سال ۲۰۳۰ در کشورها بویژه کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط گفت: کمتر از یک دهه برای تحقق این هدف جهانی فرصت باقیست ؛ باید دید آیا کشورها قادرند در این فاصله، بیماری های قلبی عروقی را از جایگاه «قاتل شماره یک جهان» پایین بکشند؟

ملک زاده در پاسخ به این پرسش که چرا علی رغم پیشرفتهای خیره کننده علمی در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های قلبی عروقی ، تولید داروهای متعدد و موثر، توسعه بیمارستانهای تخصصی قلب و عروق در جهان و افزایش سطح دسترسی بیماران به امکانات درمانی این بیماری ها، اما روند افزایشی مرگهای قلبی عروقی در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط طی سه گذشته پایدار مانده است؟ گفت: علاوه بر افزایش شدت عوامل خطر بروز بیماری ها شامل مصرف دخانیات، تریاک، الکل، غذاهای پرچرب، ، نمک زیاد، پرخوری ، کبد چرب، کم تحرکی ، ورزش نکردن، اضافه وزن و چاقی، دیابت ، آلودگی هوا، عوامل ارثی ، سبک زندگی ناسالم و همچنین بی خبری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بویژه بیماریی هایی که علامت آشکارتری ندارند، تشخیص دیرهنگام بیماری و تاخیر در شروع درمان، درمان ناقص و کنترل نشدن بیماری های قلبی عروقی اما، عدم پایبندی مستمر بیماران به مصرف کامل داروهای متعدد تجویز شده از عوامل مهم تداوم مرگ و میرهای قلبی  عروقی در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط جهان است که ۸۰ درصد بار این بیماری ها را بر دوش می کشند.

به گفته وی، در حالی که بیماران شناخته شده قلبی عروقی باید به طور مرتب تحت درمان دارویی تجویز شده پزشکان خود باشند ، اما متاسفانه بیش از نیمی از بیماران قلبی  و عروقی، پس از ۵-۴ سال هیچ یک از داروهای ضروری خود را به دلیل نیاز به مراجعه مکرر به پزشکان و داروخانه، تعداد زیاد داروها و دفعات مصرف آنها در طول شبانه روز و به دنبال آن احساس ناخوشایند ناشی از بیماری و همچنین دشواری تامین هزینه ها، مصرف نمی کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در مطالعه ۵۰ هزار نفری کوهورت گلستان دریافتیم علت مرگ نیمی از افراد شرکت کننده ۵۰ تا ۷۵ سال که فوت کرده اند، بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی است. ۱۵ درصد افراد تحت مطالعه که سکته مغزی کرده بودند، کمتر از ۷۰ سال داشتند. همچنین  ۳۰ درصد مرگ و میرهای ثبت شده ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در سنین زیر ۶۰  سال و  ۶۴ درصد در سنین زیر ۷۰ سال (مرگهای زودرس) رخ داده بود. این درحالی بود که کنترل بیماری در بسیاری از شرکت کنندگان با مانعی به نام «عدم پایبندی به مصرف داروهای متعدد تجویز شده» مواجه بود و از عوامل مهم مرگهای زودرس ناشی از این بیماری ها به شمار می رفت.

مجری نخستین و طولانی ترین مطالعه پیشگیری از بیماری ها و مرگهای زودرس قلبی عروقی در پاسخ به پرسشی درباره راهکار مطالعات جهانی برای توقف روند افزایشی مرگهای قلبی عروقی در کشورها گفت: تازه ترین مطالعه جهانی بار بیمارهای قلبی عروقی در ۲۰۰  کشور جهان (۲۰۱۹)، یکی از مهمترین سیاست های مداخله ای برای کنترل موفق تر این بیماری ها و کاهش مرگهای زودرس ناشی از آنها را مداخلات «پلی پیل» دانسته است. ایده «پلی پیل» یا همان «ترکیب داروهای متعدد درمان بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی در یک قرص» برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ مطرح  شد.

مجری اصلی مطالعه کوهورت گلستان افزود: مطالعه اولیه ما درباره پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی بویژه در افراد مبتلا به کبد چرب ( به عنوان عامل موثر در بروز سکته های قلبی و مغزی) ، به تولید قرص ترکیبی پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی به نام «پلی پیل» انجامید. این دارو ترکیبی از آسپرین ۸۱ میلی گرم، انالاپریل ۵  میلی گرم ( والسارتان ۴۰ میلی گرم برای کسانی که با مصرف انالاپریل دچار سرفه می شدند) ، آتورواستاتین ۲۰ میلی گرم  و هیدروکلروتیازید ۱۲ میلی گرم ، از مهمترین داروهای اساسی مورد نیاز بیماران قلبی عروقی برای کنترل فشار خون، چربی خون و ضد انعقاد خون است.

تاثیر چشمگیر مصرف مستمر «پلی پیل» بر پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در ادامه این مطالعات، مطالعه اصلی و طولانی مدت «پلی ایران» را با هدف « بررسی تاثیر مصرف مستمر قرص ترکیبی «پلی پیل» بر کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی و نیز میزان تحمل پذیری و نداشتن اثرات و عوارض جانبی آن» را به مدت ۵ سال بر روی  ۱۲ هزار نفر از شرکت کنندگان ۵۰ تا ۷۵ سال در مطالعه ۵۰ هزار نفری کوهورت گلستان در بیش از ۳۰۰ روستای این استان به اجرا درآوردیم که نتایج آن در مقاله ای تحت عنوان Effectiveness of polypill for primary and secondary prevention of   cardiovascular diseases (PolyIran): a pragmatic, cluster-randomised trial در مجله بین المللی «لنست» منتشر شد.

به گفته وی، یافته های این مطالعه با ارائه قوی ترین شواهد علمی در جهان نشان داد: ۷۱ درصد مجموع  مصرف کنندگان « پلی پیل»، به «مصرف دائمی دارو» پایبند مانده اند . در مجموع، مصرف این داروی ترکیبی، ۳۴ درصد در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی و مرگهای ناشی از آن موثر بوده است و با افزایش پایبندی بیماران به مصرف مستمر دارو تا ۸۰ درصد، میزان تاثیر آن بر پیشگیری اولیه  از سکته های قلبی و مغزی به  ۵۷ درصد می رسد. این درحالی بود که اختلاف معنی داری در فراوانی عوارض جانبی بین گروه مداخله و کنترل مشاهده نشد.

پیشگیری از ۲۷ هزار مرگ زودر

سی قلبی عروقی در ایران با استفاده از «پلی پیل»

 

ملک زاده با اشاره به این که سهم مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی از کل علل مرگ در ایران از ۲۵ درصد در سال ۶۹ به بیش از ۴۴ درصد (از ۸۹ هزار و ۲۱۱ به ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ ) رسیده ، افزود: حدود نیمی از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه در ایران زودرس (زیر ۷۰ سال) و خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) هستند که سهم بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی از مرگهای زودرس در کشورمان، ۳۲ درصد است.

مجری مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران خاطرنشان کرد: هزینه تولید قرص ترکیبی پلی پیل برای مصرف روزانه،  بسیار اندک اما فواید آن بسیار زیاد است و موجب کاهش خطر حمله های قلبی و سکته های مغزی تا یک سوم می شود.

به گفته وی، مصرف این داروی ترکیبی در افراد دارای خطر بالای سکته های قلبی و مغزی می تواند سالانه از ۲۷ هزار مرگ زودرس ناشی از این بیماری ها در ایران پیشگیری کند.

به گزارش دیده بان علم ایران پس از مطالعه بزرگ محققان ایرانی، جهان در همین زمینه بتازگی شاهد گام مطالعاتی تازه ای برای رسیدن به هدف برنامه جهانی «کاهش ۳۰ درصدی مرگهای قلبی عروقی در کشورها» به عنوان یک برنامه جهانی با استفاده « پلی پیل» بود: تازه ترین مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شدهPolycap (TIPS) -3 با عنوان Polypill with or without Aspirin in Persons without Cardiovascular Disease که توسط دکتر سلیم یوسف، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه «مک مستر» کانادا و همکارانش انجام و بتازگی در «نیوانگلند»، مجله پزشکی مشهور و قدیمی جهان منتشر شد ، یک  پلی پیل (ترکیب دارویی)  شامل  ۴۰ میلی گرم سیموستاتین، ۱۰۰ میلی گرم آتنولول، ۲۵ میلی گرم هیدروکلروتیازید، ۱۰ میلی گرم رامیپریل را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه ای ۴٫۵ ساله بر روی ۵ هزار و ۷۱۳ شرکت کننده از ۹ کشور که به طور تصادفی به مداخلات مختلف شامل « آسپرین به تنهایی» ،  «  پلی پیل به تنهایی» و «پلی پیل و آسپرین»  تقسیم شدند.  هر مداخله نیز دارای یک گروه کنترل بود که دارونما دریافت کرده بودند.

نتایج این مطالعه که مطالعه بزرگ محققان ایران (پلی ایران) در رفرنس آن مشاهد می شود، نشان داد: پلی پیل پیشنهادی به تنهایی خطر بیماری قلبی عروقی را تا ۲۱ درصد،  آسپرین به تنهایی مرگ قلبی عروقی و سکته قلبی و مغزی را تا ۱۴ درصد و پلی پیل به همراه آسپرین خطر بیماری های قلبی عروقی را تا ۳۱ درصد کاهش می دهد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، استفاده از پلی پیل با آسپرین می تواند از ۳ تا ۵ میلیون مرگ قلبی عروقی در جهان پیشگیری کند.

مجله «نیوانگلند» در سرمقاله (ادیتوریال) ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ خود با عنوان Polypills — A Central Strategy for Improving Cardiovascular Health، در تشریح مقاله جدید دکتر سلیم یوسف و همکارانش، به مطالعه «پلی ایران» محققان ایرانی اشاره و از آن به عنوان نخستین مطالعه کارآزمایی بالینی طولانی جهان درباره تاثیر مصرف پلی پیل بر  پیشگیری از حوادث عمده قلبی عروقی یاد کرده که ترکیب پیشنهادی داروی مورد بررسی در این مطالعه توانسته تا ۳۴ درصد در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی موثر باشد.

انتهای پیام