- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اتفاق تلخ قشم و دو پرسش از وزیر بهداشت!

هجوم ۴۰ هزار مسافر به قشم طی روزهای گذشته آن هم به خاطر یکی دو روز تعطیلی، درحالی نگرانی از موج جدید بیماری در بهمن ماه را برانگیخته که به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان قشم متاسفانه بسیاری از مسافران که از همه نقاط کشور به این منطقه سفر کرده اند، شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک را هم رعایت نکردند!

به گزارش دیده بان علم ایران، حمیدرضا بهزادی گفته است: فوج جمعیت به اندازه ای شدید بود که انجام پروتکل های بهداشتی در عمل غیر ممکن شد.

به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز، طبق آمار اعلام شده ، روزانه ۴۰ هزار نفر و هشت هزار خودرو وارد جزیره قشم شده اند و از طرفی با وجود اینکه ۱۰ شهرستان استان مازندران رنگ کرونایی قرمز دارند، ترافیک در جاده های چالوس، هراز و فیروزکوه نیز برقرار  و با وجود رنگ کرونایی زرد استان گیلان ترافیک در جاده های رشت نیز نمایان بود.

 

۳۶ درصد جمعیت مبتلایان کووید- ۱۹ در ۱۸ شهر کشور، «بدون علامت» و در حال انتشار ویروس

این فاجعه درحالی رقم خورده است که بر اساس بزرگترین مطالعه اپیدمیولوژیک کووید -۱۹ در ۱۸ شهر ایران که توسط محققان کشور به سرپرستی دکتر رضا ملک زاده انجام و نتایج آن در مجله وزین بین المللی « The Lancet Infectious Diseases »  منتشر شد، ۳۶ درصد جمیت مبتلایان، بدون علامت و ناقل ویروس بوده اند! و خطر انتقال ویروس توسط افراد بدون علامتی که کنترل نمی شوند، بسیار جدی است.

دکتر نمکی، وزیر بهداشت آبان ماه امسال، طی سخنان خود علیه بخش تحقیقات نظام سلامت ایران اعلام کرده بود «حتی یک مدل مطالعاتی در مورد کووید-۱۹ با پیش بینی درست ارائه نشده است. اصلا نباید با یافته هایی که بر حسب تخمین ها به وزیر داده می شود، کار و اعتماد کرد…» او همچنین در حکم انتصاب دکتر نجفی، سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت طی جملات کنایه آمیزی به دکتر رضا ملک زاده، معاون مستعفی تحقیقات و فناوری که محقق و مدیر کارکشته و با سابقه اجرایی بسیار طولانی از  وزارت بهداشت تا معاونت تحقیقات این وزارتخانه است، نوشته بود: «تراوشات غیرعالمانه تیم قبلی مثل «ایمنی دسته جمعی تکرار نشود.»

موضوعی که بعدها در بیانیه بسیج دانشجویی ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور و نیز برخی حامیان وزیر بهداشت تکرار شد و البته از سوی دکتر رضا ملک زاده بی پاسخ نماند . وی در جوابیه ای به بیانیه بسیج دانشجویی آن دانشگاه های علوم پزشکی کشور نوشت: «جناب رییس جمهور فقط دوبار از این جانب برای شرکت و سخنرانی در ستاد ملی مقابله با کرونا دعوت بعمل آوردند که متن کامل سخنرانی این جانب موجود است و اتفاقا در هر دو سخنرانی ضمن توضیح مفهوم ایمنی جمعی به طور کامل با آن مخالفت و توصیه اکید کردم که باید پیشگیری، برنامه اصلی باشد چرا که منتظر ایمنی جمعی ماندن اقدامی خلاف اخلاق پزشکی است و پیشنهاد این جانب برقراری فوری جریمه برای افرادی که ماسک نمی‌زنند و تجمعات تشکیل می‌دهند بود. این که من توصیه به ایمنی دسته‌جمعی کرده باشم واقعا یک تهمت آشکار است.»

آن استعفای دکتر ملک زاده هم گذشت و به تاریخ و قضاوت آن پیوست اما با مشاهده وضعیت پیش  آمده در قشم، دو پرسش از وزیر بهداشت مطرح است:

آیا سوء مدیریتها نتیجه ای غیرمشابه با ایمنی گله ای یا ایمنی جمعی دارد؟

ایمنی جمعی اصطلاحی است در دانش ایمنی شناسی؛ بدان معنا که «اپیدمی های حاد پیش رونده معمولا  زمانی خاموش می شوند که ایمنی در جمعیت ایجاد شود. ایمنی هم به دو «حالت» ایجاد می شود «ایمنی جمعی ( ابتلای جمعیت بزرگی از افراد به این بیماری برای مصون شدن از ابتلای مجدد و خاموشی اپیدمی) » یا « ایمنی با واکسن».

در شرایطی که هنوز واکسیناسیونی علیه بیماری کووید -۱۹ در ایران آغاز نشده، آیا نتیجه وضعیت پیش آمده در جنوب کشور بر اثر سوءمدیریت و فرصت یافتن مردم  برای شکل دادن چنین فاجعه ای (هجوم ۴۰ هزار مسافر به قشم در وضعیت نگرانی از موج جدید بیماری در بهمن ماه) حتی اگر هدف، ایجاد ایمنی جمعی نبوده و صرفا ناشی از سوء مدیریت باشد، چیزی جز همان ابتلای جمع زیادی از افراد به بیماری است؟! آیا خطر این دومی از اولی کمتر است؟ یا هر دو عمل ، هم ایمنی جمعی، هم سوءمدیریتهایی با نتایج شبیه ایمنی جمعی، غیراخلاقی و مردود است؟

همچنین پیرو زیر سوال بردن مطالعات اپیدمیولوژیک کووید -۱۹ در بخش تحقیقات نظام سلامت از سوی وزیر بهداشت، این سوال مطرح است که «کدام مطالعات اپیدمیولوژیک با هر پیش بینی درستی، می توانست مانع سوءمدیریتها و پیشگیری از وضعیت پیش آمده در قشم و احتمالا در نقاط بعدی و تعطیلاتی دیگر شود؟»

اتفاق قشم نشان داد ما در توجیه شکست سیاستها، دنبال قربانی می گردیم و تحقیقات نظام سلامت، تا به این جا، دم دست ترین قربانی بوده است!

انتهای پیام