- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

افغانستان، عراق و لبنان، مبدا ۸۶ درصد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های کشور

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که تعداد دانشجویان بین المللی در ایران طی سالهای تحصیلی ۹۱-۹۰ تا ۹۸-۹۷ رشدی ۴٫۵ برابری داشته است، اظهار داشت:۸۶ درصد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های کشور از افغانستان، عراق و لبنان هستند

به گزارش دیده‌بان علم ایران، کرمی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان بین المللی در ایران از چهار هزار و ۵۱۲ نفر در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ به ۲۱ هزار و ۶۰۱ نفر در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ رسیده است.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به رشته تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در کشور، بیان کرد: هم اکنون ۵۵ درصد دانشجویان بین‌المللی در ایران مرد و ۴۵ درصد زن هستند و بیشتر دانشجویان بین‌المللی در ایران در رشته‌های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند؛ اما باید توجه کرد که تقاضا برای ورود به رشته های پزشکی در ایران رو به افزایش است.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق افزود: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ رشته های مرتبط با علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب با ۴۷، ۲۳ و ۱۶ درصد سه حوزه برتر دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در ایران است. رشته های مرتبط با علوم پایه، هنر و کشاورزی و دامپزشکی به ترتیب در جایگاه های بعدی حوزه های علاقه دانشجویان برای تحصیل قرار دارد.

کرمی همچنین بیان کرد: عمده جمعیت دانشجویان بین‌المللی در ایران را دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند. تنها در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، مقطع تحصیلی لیسانس با ۶۴ درصد بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی را به خود اختصاص داده است. دوره تحصیلی کارشناسی ارشد با ۱۸ درصد، دکتری عمومی با ۹ درصد، دکترای تخصصی با ۶ درصد و کاردانی با سه درصد در رتبه های بعدی بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی قرار گرفته اند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه گفت: مهمترین کشورهای دانشجو فرست به ایران، کشورهای آسیایی هستند. در سال ۹۸-۹۷، کشور افغانستان با اعزام حدود ۱۳ هزار و ۸۵۱ دانشجو به ایران، عراق با ارسال دو هزار و ۸۱۰ دانشجوی بین‌المللی و لبنان با ارسال هزار و ۳۶۸ دانشجوی بین‌المللی در رتبه های بعدی اعزام مهاجر به ایران قرار دارند.

وی با اشاره به سه کشوری که در مجموع ۸۶ درصد از جمعیت دانشجویان بین المللی در ایران را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: این آمار بیانگر تمرکز ایران بر جذب دانشجویان خارجی از کشورهای منطقه است. پس از این سه کشور، کشورهای سوریه، چین و پاکستان به ترتیب در رده های بعدی دانشجوفرستی به ایران قرار می‌گیرند.

کرمی افزود: در بررسی های بعمل آمده مشخص شده کسانی که به ایران مهاجرت می کنند، بیشتر کارگران ساده و بدون مهارت هستند اما شرایط کشور با توجه به رتبه بندی های جهانی علمی فناوری و نوآوری زیرساخت های فناورانه ایجاب می‌کند برای قرار گرفتن ایران در چرخه جابه‌جایی نخبگان در جهان و بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا، زمینه برای حضور و نقش‌آفرینی نخبگان غیرایرانی در کشور فراهم شود.

انتهای پیام