- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم:دیوان عدالت اداری، صرفا الزام چاپ کاغذی مقاله برای دفاع رساله را حذف کرده است/اکسپت مقاله برای دفاع از رساله ضروری است

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد در حکم اخیر دیوان عدالت اداری موضوع داشتن مقاله برای دفاع از رساله دکتری منتفی نشده و صرفاً تعویق دفاع دانشجویان تا زمان چاپ کاغذی مقاله پذیرفته (اکسپت) شده لغو شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر رضا نقی زاده درباره رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله دکتری برای دفاع از پایان نامه به مهر گفته که موضوع این حکم از سوی رسانه‌ها بسیار بزرگنمایی شده و اصل داشتن مقاله برای دفاع از رساله ضروری است. اما براساس این حکم صرفاً ارائه اکسپت مقاله توسط دانشجو کفایت می‌کند و نباید دفاع دانشجویان را تا زمان چاپ کاغذی مقاله به تعویق انداخت.

وی افزود: بسیاری از دانشگاه‌های ما در حال حاضر به این صورت عمل می‌کنند که یک مقاله را به عنوان حداقل شرایط لازم برای دفاع قبول می‌کنند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره اصرار برخی دانشگاه‌ها برای چاپ دو مقاله گفت: ما باید انعطاف در چاپ مقالات را به خود دانشگاه‌ها واگذار کنیم که این موضوع در همه دنیا به همین صورت است. مثلاً کیفیت دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه تهران یا سایر دانشگاه‌های برتر با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است. احتمال دارد حتی یک استاد بگوید یک پایان نامه از نظر من زمانی کفایت علمی دارد که سطح مشخصی از دستاوردهای علمی همچون مقاله را داشته باشد.

نقی زاده خاطرنشان کرد: در مقابل دانشگاه‌هایی داریم که دانشجوی دکتری می‌گیرند که سطح این دانشجو با دانشجویان تراز اول در دانشگاه‌های سطح یک قابل مقایسه نیست و قاعدتا استانداردها در این نوع دانشگاه‌ها متفاوت است.

کیفیت نگارش پایان نامه در دانشگاه‌ها متفاوت است

وی با بیان این مطلب که وزارت علوم حداقل‌هایی را در این خصوص اعلام کرده اما اختیار اصلی دست دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: این دانشگاه است که با توجه به کیفیت دانشجویی که قرار است از آن مجموعه فارغ التحصیل شود یک سری دستاوردهای علمی تعریف می‌کند. نه تنها در موضوع مقالات بلکه در کیفیت نگارش پایان نامه نیز به همین صورت است و مثلاً یک دانشگاه دقت بیشتری دارد و اساتید آن نمی‌گذارند دانشجو با کیفیت پایین فارغ التحصیل شود و در مقابل دانشگاه دیگری چندان به دانشجو سخت نمی‌گیرد.

انتهای پیام