جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

پایان محدودیت غیرقانونی آزمایش میدانی محصولات تراریخته/ کارشکنی وزارت جهاد کشاورزی علیه تولید ملی به رغم واردات گسترده تراریخته‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47337
یکشنبه، ۲۱ دی، ۱۳۹۹ | 16:32

پایان محدودیت غیرقانونی آزمایش میدانی محصولات تراریخته/ کارشکنی وزارت جهاد کشاورزی علیه تولید ملی به رغم واردات گسترده تراریخته‌ها

پس از یک سال ممنوعیت غیرقانونی آزمایش میدانی محصولات تراریخته در پی یک بخشنامه، شورای ملی ایمنی زیستی در جلسه اخیر خود بر انجام آزمایش‌های میدانی بدون نیاز به اخذ مجوز و با رعایت آیین‌نامه مربوطه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی، رییس انجمن علمی ایمنی زیستی و عضو شورای ملی ایمنی زیستی در نشست مطبوعاتی اعلام مصوبات جلسه اخیر شورا گفت: در این جلسه چهار تصمیم اساسی گرفته شد؛ یکی از این تصمیمات مربوط به راهنمای آزمایشات میدانی محصور گیاهان تراریخته بود که مقرر شد پیش نویسی در این زمینه تهیه و به تصویب شورای ایمنی زیستی برسد.

وی با بیان اینکه با گذشت ۱۲ سال از تصویب قانون ایمنی زیستی هنوز پژوهشگران برای انجام آزمایشات میدانی دچار مشکل هستند، گفت: متاسفانه در یک سال اخیر هم مطابق بخشنامه ای اعلام شد که افراد حق پژوهش میدانی در زمینه تراریخته ندارند. اما هم اکنون با مصوبه شورا، این بهانه هم گرفته شده و پژوهشگران بدون نیاز به اخذ مجوز و با رعایت آیین‌نامه، می توانند اقدام به انجام آزمایش‌های میدانی کنند.

قره‌یاضی خاطرنشان کرد: در این بحث، اختلاف نظری درباره بخش خصوصی وجود داشت که نظرم این بود که بخش خصوصی ملزم نباشد اطلاعات آزمایش‌های میدانی را به بخش دولتی اعلام کند ولی متاسفانه با مخالفت برخی اعضا بخش خصوصی ملزم شد آزمایش های میدانی خود را به تصویب برساند که به نوعی اخذ مجوز بوده و مغایر با قانون است. به رغم تصویب این بند در مجموع مصوبه را یک گام رو به جلو می‌دانم از دکتر جهانگیری تشکر می‌کنم.

وی افزود: مصوبه دوم جلسه اخیر، مربوط به رخدادهای ترکیبی بود که مقرر شد اگر دو رخداد خاص در یک گیاه مجوز داشته باشند، رخداد ترکیبی نیازی به مجوز جداگانه نخواهد داشت.

دستور جلسه سوم که بسیار چالشی بود مربوط به ماده ۵ آیین نامه ایمنی زیستی بود که براساس آن دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند پاسخ درخواستها را حداکثر ظرف سه ماه، کتبی و مستدل ارائه کنند. متاسفانه مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از گذشته تا حال با یک نشست و برداشت در جلسه برای واردات میلیون ها تن محصول مجوز صادر می‌کنند ولی تاکنون حتی یک پاسخ به درخواست متقاضیان تولید ملی محصولات تراریخته داده نشده است!!

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: در سال ۸۴ در زمان ریاست معصومه ابتکار بر سازمان حفاظت محیط زیست درخواست رهاسازی برنج تراریخته را تقدیم سازمان کردیم و با تغییر دولت و انتصاب واعظ جوادی مجددا این درخواست را ارائه کردیم ولی بعد از نزدیک به ۱۶ سال هپچ پاسخی مبنی بر تایید یا رد این درخواست  دریافت نکرده‌ایم. در دوره اخیر هم در سال ۹۴ تقاضای رهاسازی پنبه تراریخته را مطرح کردم که با وجود موافقت وزارت بهداشت با این محصول در قالب الیاف و روغن پنبه دانه و موافقت محیط زیست و ارسال نتایج بررسی ها و دوبار تصویب در جلسه کمیته صدور مجوز در وزارت جهاد کشاورزی، با وجود گذشت پنج سال نه جواب مثبت داده شده نه منفی! این در حالی است که طی این مدت‌ها بارها درخواست کرده‌ام اگر جواب منفی است لااقل اعلام کنند که پاسخی دریافت نکرده‌ام.

وی گفت: در جلسه اخیر شورای ملی ایمنی زیستی این موضوع مطرح شد که دستگاهها موظف هستند که ظرف مدت سه ماه در این باره به متقاضیان پاسخ دهند و پس از این مدت، این عدم پاسخ به منزله موافقت تلقی می‌شود اما طرح پیشنهادی مورد موافقت وزیر جهاد کشاورزی قرار نگرفت و مقرر شد اگر دستگاه تا سه ماه به متقاضی پاسخ نداد، متقاضی حق اعتراض به موضوع را دارد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی گفت: در شرایطی که سالانه میلیون‌ها تن سویا، ذرت و کلزای تراریخته به راحتی وارد کشور وارد می‌شود چرا برخلاف قانون از صدور مجوز برای تولید این محصولات در کشور جلوگیری می‌شود؟ چه طور است که برای واردات نهایتا در عرض یک هفته جواب می دهند و حتی یک واردکننده محصولات تراریخته هم نبوده که مثلا به تاخیر در صدور مجوز واردات محصولات خارجی اعتراض کند و در واردات همیشه باز بوده اما وقتی در سالی که به عنوان جهش تولید نام گرفته درخواست تولید داخلی این محصولات  مطرح می‌شود نه تنها مجوزی داده نمی‌شود بلکه حتی حاضر نیستند که جوابی به محققان بدهند؟

قره یاضی با بیان اینکه در شرایط فعلی وزارت جهاد کشاورزی بعید می داند که مجوزی برای تولید محصولات تراریخته صادر شود و در عین حال مطمئن است که سیل واردات این محصولات بدون هرگونه مخالفتی از سوی مجلس روز به روز افزایش خواهد یافت بر پیگیری تولید محصولات تراریخته در کشور از مجاری قانونی تاکید کرد.

عضو شورای ملی ایمنی زیستی درخصوص دستور جلسه دیگر این شورا به در خواست مستثنی شدن برچسب گذاری برخی از محصولاتی که به نظر وزارت بهداشت قابلیت ردیابی ندارند اشاره کرد و گفت: آزمایشگاههای وزارت بهداشت نمی توانند برخی محصولات تراریخته را که خرد و یا تصفیه می شوند ردیابی کنند و به همین دلیل خواهان این بودند که از برچسب گذاری مستثنی شوند. اما در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که این درخواست خلاف تبصره بند چ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه است و باید مبنا و منشا این محصولات بر مبنای ردیابی، برچسب گذاری شوند.

وی موضوع الزام سازمان صدا وسیما برای جلوگیری از تبلیغات غیرکارشناسانه در خصوص محصولات تراریخته و هماهنگی با شورای ایمنی زیستی را از دیگر مصوبات این شورا عنوان کرد.

این دانشمند پیشروی تحقیقات مهندسی ژنتیک کشاورزی در پایان در خصوص زمینه‌های پژوهشی اولویتدار کشور در این حوزه به تولید گیاهان متحمل خشکی و تنش های زیستی با توجه به موقعیت های آب و هوایی کشور اشاره کرد و گفت: از دستاوردهای دانشمندان خارجی در این حوزه تولید ذرت متحمل به خشکی است که در شرایط خشک تا ۱۰ برابر ذرت غیرتراریخته محصول می‌دهد. یکی دیگر از موضوعاتی که در اولویت های پژوهشی ما قرار دارد، تولید ریزمغذی‌ها و داروهای مورد نیاز انسان در گیاهان تراریخته است. از آنجا که با این فناوری، امکان تولید هر پروتئینی در گیاهان وجود دارد، می توان از گیاهان تراریخته برای تولید برخی واکسن‌ها هم استفاده کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها