- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایران در رتبه چهارم تولید مقالات نانو دنیا/اختصاص یک پنجم کل مقالات ایران به نانو، منطقی است؟

با اختصاص حدود ۲۰ درصد از کل مقالات علمی محققان ایرانی در سال ۲۰۲۰ به علوم و فناوری نانو، ایران موفق به کسب رتبه چهارم دنیا در این زمینه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مطابق سنجش ماهانه پایگاه “استت نانو” ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اختصاص مقالات ایران به نانو در حالی است که تنها ۸٫۸ درصد از کل مقالات علمی دنیا در سال ۲۰۲۰ به این حوزه اختصاص داشته است. صورت می‌گیرد، در سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۹۱ هزار و ۳۰۴ مقاله نانو (nano-article) در پایگاه Web of Science) WoS) نمایه شده‌اند که نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشته‌اند.

همچون چند سال گذشته، چین با انتشار بیش از ۷۸۰۰۰ مقاله نانو (بیش از ۴۰ درصد از کل مقالات نانوی سال ۲۰۲۰) در رتبه اول تولید علوم نانو در دنیا قرار دارد و بعد از آن ایالات متحده با ۲۴۴۲۵ مقاله دررتبه دوم قرار گرفته است. این دو کشور در مجموع بیش از نیمی از مقالات نانوی دنیا را منتشر کرده‌اند.

هند با سهم ۹ درصد، ایران با سهم ۶ درصد و کره جنوبی و آلمان با سهم حدود ۵ درصد به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند. ایران جزو کشورهایی است که با اولویت‌دهی بالا به علوم نانو، در چند سال اخیر در بین پنج کشور برتر در این حوزه قرار گرفته و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. حدود ۲۰ درصد از کل مقالات علمی محققان ایرانی در سال ۲۰۲۰ به این حوزه تعلق دارند.

در بین ۲۵ کشور برتر در این شاخص، رشد ویتنام و عربستان در سال گذشته قابل توجه بوده است. ویتنام با هفت پله صعود از رتبه سی و یکم در سال ۲۰۱۹ به رتبه بیست و چهارم و عربستان با چهار پله صعود از رتبه پانزدهم به رتبه یازدهم رسیدند. ویتنام در سال‌های گذشته رشد خوبی در انتشار مقالات نانو داشته و در سال ۲۰۲۰ نیز بیش از ۱۷ درصد از کل مقالات علمی آن‌ها را مقالات نانو شامل می شوند. از بین کشورهای آفریقا نیز فقط مصر در بین ۲۰ کشور برتر قرار دارد. دومین کشور افریقایی، افریقای جنوبی است که با ۱۳۲۴ مقاله نانو در رده ۳۳ این رده بندی قرار دارد.

رتبه جهانی و تعداد مقالات نانوی ۲۰ کشو برتر در سال ۲۰۲۰