جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ملک زاده هشدار داد: افزایش سهم بیماری های قلبی عروقی از کل علل مرگ در ایران به ۴۴ درصد!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47276
شنبه، ۱۳ دی، ۱۳۹۹ | 10:46

ملک زاده هشدار داد: افزایش سهم بیماری های قلبی عروقی از کل علل مرگ در ایران به ۴۴ درصد!

مجری بزرگترین مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران با هشدار نسبت به افزایش سهم بیماری های قلبی عروقی از کل علل مرگ در ایران به ۴۴ درصد، از مرگ حدود ۱۷۴ هزار ایرانی بر اثر این بیماری ها در سال گذشته داد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده با بیان این که بیماری های قلبی عروقی (ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و …) از ۳۰ سال گذشته تا کنون همچنان علت نخست مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری ها در جهان و ایران هستند، گفت: بر اساس نرخ مرگ استاندارد شده سنی، سال گذشته، به ازای هر ۱۰۰ هزار ایرانی، ۲۷۷ نفر جان خود را بر اثر بیماری های قلبی – عروقی از دست داده اند.

افزایش سهم بیماری های قلبی عروقی از کل علل مرگ به ۴۴ درصد

نویسنده همکار مطالعه جهانی بار بیماری های قلبی عروقی افزود: شمار مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی طی ۳۰ سال گذشته در ایران، از ۸۹ هزار و ۲۱۱ به ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ مورد رسیده و بیش از دو برابر افزایش یافته است!

به گفته دکتر ملک زاده، سهم مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ایران از کل علل مرگ ، از ۲۵ درصد در سال ۶۹ به بیش از ۴۴ درصد در حال حاضر افزایش یافته است.

سهم مردان و زنان ایرانی از مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ایران

وی گفت: ۴۲ و ۴۸ درصد از کل علل مرگ در مردان و زنان ایرانی طی سال گذشته ناشی از بیماری های قلبی عروقی بوده است؛ به طوری که بیش از ۹۴ هزار مرد و بیش از ۷۹ هزار زن طی سال گذشته جان خود را بر اثر این بیماری ها از دست دادند. بر اساس نرخ استاندارد شده سنی مرگ، ۲۸۸ مرد از هر ۱۰۰ هزار و ۲۶۸ زن از هر ۱۰۰ هزار نفر سال گذشته بر اثر این بیماری ها فوت کردند.

۹۳ درصد مرگهای قلبی عروقی ایران بر اثر ایسکمیک قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا

افزایش سه برابری مرگهای ناشی از فشار خون بالا در ایران !

دکتر ملک زاده، افزود: ایسکمیک قلبی با ۵۹ درصد (۱۰۲ هزار)، سکته مغزی با ۲۳ درصد (۴۱ هزار) و فشار خون بالا با ۱۰ درصد (۱۸هزار)، مجموعا با سهم ۹۳ درصدی، سه رتبه نخست را در بین علل مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی طی سال گذشته در ایران داشته اند که در طول سه دهه گذشته نیز رتبه های خود را به شکلی پایدار حفظ کرده اند.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: علی رغم کاهش بسیار ناچیز نرخ مرگ استاندارد شده سنی ناشی از ایسکمیک قلبی (۴ درصد) و سکته مغزی (یک درصد) طی سه دهه گذشته اما ، مرگهای ناشی از فشار خون بالا، از بیش از ۶ هزار به بیش از ۱۸ هزار رسیده و سه برابر شده و سهم آن از کل علل مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی سه درصد افزایش یافته است!

بی خبری نیمی از مبتلایان فشار خون بالا از ابتلا به بیماری

دکتر ملک زاده افزود: افزایش سه برابری مرگهای ناشی از فشار خون بالا درحالیست که نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شوند؛ نیمی از مبتلایان به فشار خون بالا از بیماری خود بی خبرند، تنها ۵۰ درصد مبتلایان که از بیماری خود خبر دارند، فشار خونشان کنترل می شود و در بین افرادی که فشار خونشان کنترل می شود نیز، فقط ۵۰ درصد کاملا درمان و فشار خونشان طبیعی می شود. بر اساس آخرین گایدلاین ها و پژوهشهای انجام شده جهانی، فشار خون بالاتر از ۱۲ روی ۸ ، غیر طبیعی و نیازمند کنترل است.

به گفته وی، این آمار نگران کننده درحالیست که سکته های قلبی و مغزی با کنترل فشار خون بالا، ۲۵ درصد کاهش می یابد.

سهم ۳۲ درصدی بیماری های قلبی عروقی از مرگهای زودرس ایران

دکتر ملک زاده ، روند مرگهای زودرس در ایران را نگران کننده خواند و گفت: حدود نیمی از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه در ایران زودرس (زیر ۷۰ سال) و خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) است که سهم بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی از مرگهای زودرس، ۳۲ درصد است.

سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین تر از میانگین جهانی
۱۵ درصد جانباختگان بر اثر سکته قلبی در ایران، زیر ۵۵ سال!

به گفته مجری اصلی بزرگترین مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران، حدود ۳۰ درصد ایرانی ها به دلیل سکته قلبی و ۱۵ درصد به علت سکته مغزی فوت می کنند و این روند در حال افزایش است. ۱۵ درصد ایرانی هایی که بر اثر سکته قلبی فوت می کنند، زیر ۵۵ سال هستند! در مجموع، سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین تر از میانگین کشورهای اروپایی است.

خطر کنترل نشدن بیماری های قلبی عروقی در اپیدمی کرونا به دلیل خودداری بیماران از مراجعه به مطبها

دکتر ملک زاده گفت: روند افزایشی مرگهای زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی درحالی نگران کننده است که هم اکنون برخی از مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا ، از ترس ابتلا به کرونا، از مراجعه به مطب پزشکان خودداری می کنند و این امر ممکن است بیماران را با خطر کنترل نشدن بیماری و بروز سکته های قلبی و مغزی مواجه کند.

۵۲۳ میلیون مبتلا و ۱۸٫۵ میلیون مرگ! / سهم ۱۶ درصدی از کل علل مرگ در جهان

دکتر ملک زاده گفت: آمار فاجعه بار مرگهای زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ایران درحالیست که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری ها در اغلب نقاط جهان نیز علت نخست مرگ به شمار می روند؛ به طوری که بروز این بیماری ها از ۲۷۱ میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۵۲۳ میلیون مورد در سال ۲۰۱۹ رسیده و دو برابر افزایش داشته است. همچنین با افزایش پیوسته مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان، شمار آنها از ۱۲ میلیون به بیش از ۱۸٫۵ میلیون مورد افزایش یافته است تا این بیماری ها، ۱۶ درصد از کل علل مرگ در جهان را تشکیل دهند.

ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، پیشتاز مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان

وی همچنین اعلام کرد: ایسکمیک قلبی ، با بروز ۱۹۷ میلیون مورد، ۹٫۴ میلیون مرگ (ازمجموع ۱۸ میلیون مرگ کل بیماری های قلبی عروقی)، سکته مغزی با ۱۰۱ میلیون مورد بروز یافته و ۶٫۵ میلیون مرگ و فشار خون بالا با ۱۸٫۶ میلیون مورد بروز یافته و ۱٫۶ میلیون مرگ ، پیشتاز مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان هستند که طی سه دهه گذشته با افزایش پیوسته مواجه بوده اند. البته این افزایش می تواند علاوه بر شدت بروز عوامل خطر این بیماری ها، تا حدودی متاثر از رشد جمعیت و پیری جمعیت باشد.

انتهای ییام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها