- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

هفتمین کارگاه بین‌المللی آسیا – اقیانوسیه پروبیوتیک‌ها برگزار شد

در هفتمین کارگاه بین المللی آسیا – اقیانوسیه پروبیوتیک ها، متخصصان علوم زیستی و صنایع غذایی بر نقش آفرینی رو به گسترش پروبیوتیک ها در سلامت، صنعت و تجارت در جهان تاکید کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، در ابتدای این کارگاه که به صورت مجازی و با مشارکت حدود ۱۰۰ متخصص از ۱۶ کشور به همت موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و انستيتو متخصصين صنايع غذايي آسيا – اقيانوسيه APIFP برگزار شد، «دکتر مرضیه حسینی نژاد» مدیر گروه همکاری های علمی بین المللی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و دبیر هفتمین کارگاه بین المللی آسیا – اقیانوسیه پروبیوتیک ها ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان، به تاریخچه برگزاری این سلسله نشست ها پرداخته و خاطر نشان کرد: این کارگاه، هفتمین دوره از سلسله نشست های تخصصی در زمینه پروبیوتیک ها می باشد که طی سال های گذشته در کشورهای نیوزلند، چین، ایران، ویتنام، مالزی و تایلند برگزار شده است و موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برای دومین بار میزبانی این کارگاه را بر عهده دارد.
وی در ادامه گفت: برای اولین بار به علت همه گیری جهانی بیماری کرونا، این رویداد به صورت مجازی و با استقبال گسترده متخصصین از کشورهای مختلف برگزار می گردد.
در ادامه «پروفسور مارگارت بریتز» از دانشگاه تاسمانی استرالیا به عنوان سخنران کلیدی صحبت خود را با عنوان «دنیای رو به تغییر پروبیوتیک ها» ارائه داد.
وی بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق اظهار کرد: می توان با استفاده از روش های نوین در سطح سلولی، اثر بخشی پروبوتیک ها و اجزای آن را در بدن بالا برد و از آن به عنوان درمان اثرات سوء باکتری های پاتوژن استفاده کرد.
سخنران دوم این نشست «دکتر کی وانگ» از مرکز تحقیقات و توسعه کشاورزی و غذایی کانادا در زمینه «ابزاری دست یافتنی برای رسانش باکتری های پروبیوتیک» به ایراد سخنانی پرداخت.
وی در این سخنرانی ضمن تاکید بر نقش آفرینی رو به گسترش پروبیوتیک ها بیان کرد: بهره گیری از پیشرفت های اخیر در بکارگیری روش های درون پوشانی، پری بیوتیک ها و استراتژی های بهبود ساختار سلول ها می تواند منجر به پایداری پروبیوتیک ها در طی فرایندهای صنعتی شود.
وی گفت: با استفاده از پروبیوتیک های پایدار در محصولات و مکمل های غذایی و گنجاندن آن در وعده های اصلی می توان شاهد بهبود عرضه آنها در صنعت باشیم تا مصرف کنندگان از مزایای این محصولات بیشتر بهرمند شوند.
«دکتر حمید آهنچیان» متخصص آلرژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در خصوص استفاده از پروبیوتیک ها در پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی نظیر سارس و کوید ۱۹ گفت: استفاده از پروبیوتیک ها و سین بیوتیک ها نقش بسیار موثری در بالا بردن ایمنی سیستم تنفسی و شش ها ایفا می کند.
وی همچنین به نتایج تحقیقات بالینی خود در خصوص بکارگیری این ترکیبات در بهبود عفونت های تنفسی در کودکان مبتلا به آسم پرداخت.
«پروفسور هشام علی انشاسی» از موسسه محصولات زیستی وابسته به دانشگاه فنی مالزی در مورد «تولید محصولات برپایه پروبیوتیک، دانش، فناوری و بازار» مباحثی را مطرح نمود و با تاکید بر نقش موثر پروبیوتیک ها در بهداشت و سلامت عمومی خاطر نشان کرد: پروبیوتیک ها بر اساس پیش بینی ها در سال ۲۰۲۱، سهم ۳۲ میلیارد دلاری در گردش مالی صنعت غذا خواهند داشت چراکه با رشد آگاهی جوامع در این زمینه، شاهد تغییر الگوی مصرف این محصولات، از مکمل غذایی به مصارف عادی روزانه خواهیم بود.
«پروفسور ایدا بنت محمد» از دانشگاه فنی مالزی نیز به بحث نوآوری در رسانش پروبیوتیک ها برای اثربخشی بیشتر اشاره و بیان کرد: با استفاده از روش های پوشش دهی و تولید محصولات آهسته رهش برای تولید محصول بر پایه پروبیوتیک می توان کارآیی این محصولات را به حداکثر رساند.
«دکتر داوود زعیم» پژوهشگر دانشگاه ججیانگ گنشانگ چین نیز به ایراد سخنانی در خصوص فرآوری محصولات پروبیوتیک با استفاده از روش الکتروهیدرو دینامیک به عنوان یک روش نو پرداخت.
وی با تاکید بر نقش سازنده و موثر پروبیوتیک ها در سلامت افراد بر نقش درون پوشانی و الکتروریسی پروبیوتیک ها به عنوان روشی نوین به منظور حفظ خواص این محصولات تاکید کرد.
«دکتر چالیدا برموپیچیاچارتکل» از دانشگاه چلالانگوکورن تایلند دیگر سخنران این کارگاه بین المللی بود که در زمینه «درون پوشانی محصولات پروبیوتیک با استفاده از گیاه گلوکومننان و خواص کابردی آن» به بیان آخرین دستاوردهای علمی خود پرداخت.
وی با تاکید بر نقش مناسب پوشش دهی این ماده بر روی زنده مانی پروبیوتیک های موجود در شیر بز، تاکید بر این نکته داشت که این روش به همراه روش پاشش می تواند کمک شایانی در حفظ خواص پروبیوتیک ها داشته باشد.
«دکتر سید شاهزاد شاه» از دانشگاه تاسمانی استرالیا نیز در ادامه به ارائه آخرین دستاوردهای خود در زمینه «پاسخ پروتئومیک لاکتوباسیلوس تحت تاثیر اسید» پرداخت. وی خاطر نشان کرد پروتئین های استخراج شده با استفاده از پروبیوتیک ها می تواند تاثیر مثبتی بر ایمنی دستگاه گوارش داشته باشد.
در پایان این نشست «دکتر ملک الطاف حسین» رییس هیات مدیره انجمن متخصصان صنایع غذایی آسیا- اقیانوسیه (APIFP) نیز به بررسی شاخص های رشد جهانی بازار پروبیوتیک ها اشاره کرد و گفت: با رشد فزاینده تقاضا برای محصولات پروبیوتیک، این حوزه به یکی از حوزه های درآمدزا در صنعت غذا تبدیل شده است و در آینده بسیاری از محصولات در این سطح قابل عرضه خواهند بود.

انتهای پیام