- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت محققان ایرانی در استخراج ژلاتین خوراکی از پسماند آبزیان

محققان زیست‌فناوری کشور موفق به تولید ژلاتین از پسماند آبزیان شدند که به گفته آنها می­‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ژلاتین­‌های موجود در بازار جهانی که عمدتا از گاو و خوک هستند باشد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، تولید ژلاتین از ضایعات کم ارزش آبزیان علاوه بر کاهش میزان بار آلودگی های زیست محیطی موجب افزایش بهره وری و کمک به زیر بخش شیلات و آبزیان می‌شود.

با اجرای این طرح، علاوه بر افزایش بهره وری، اشتغال در مناطق محروم کشور و کسب درآمد می‌توان میزان واردات ژلاتین به کشور را کاهش داد. همچنین با توجه به اینکه منبع اولیه تولید این نوع ژلاتین از آبزیان است می‌تواند برای کسب درآمد ارزی به عنوان تولید محصول “حلال” به خارج از کشور صادر شود.

ژلاتين ماده اي بسيار پر مصرف در صنايع غذايي و دارويي با مزایای سلامتی بخش برای مصرف کننده است که برای تولید انواع کپسول و همچنین رهایش متابولیت ها به داخل ماتریکس غذایی و مکمل های پروتئینی برای ورزشکاران، صنایع غذایی و به عنوان پوشش سطحی در مواد خشک مثل آجیل، خشکبار، تخم مرغ و مواد غذایی ارزشمند و …. کاربرد دارد.

ضایعات ناشی از فرآوری و تولید فیله از ماهی می تواند به میزان ۷۵ درصد از وزن کل برسد. این ضایعات شامل سر، پوست و فلس ها، احشا، اسکلت (ستون مهره با گوشت های چسبیده به آن) و قطعات کوچک بریده شده از فیله می باشد. حدود ۳۰ درصد از این ضایعات شامل پوست، استخوان و فلس ها حاوی مقادیر بالای کلاژن هستند که می تواند برای تولید تجاری کلاژن و ژلاتین استفاده شوند. بنابراین تهیه کلاژن و ژلاتین از محصولات جنبی ناشی از فرآوری آبزیان نه تنها نیاز مصرف کنندگان به حلال و پاک بودن و عاری بودن از خطر جنون گاوی را برطرف می‌کند بلکه می‌تواند بازده اقتصادی صنعت شیلات را افزایش دهد.

این طرح پس از دریافت ثبت اختراع داخلی و تائیدیه از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در قالب تفاهم نامه ای بین شتاب دهنده تحفه به نمایندگی از شرکت پروتئین آرمان جنوب و ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، توسط میلاد زعفرانی (شرکت ایده پردازان افق جاوید) به عنوان استارت آپ ارائه و در آزمایشگاه زیست فراسنجی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران اجرا شده است.

با توجه به موفقیت تولید محصول ژلاتین در سطح پایلوت، در نظر است پس از رونمایی در سال جاری با مشارکت بخش خصوصی وحمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، تولید تجاری ژلاتین با ظرفیت ۲۰۰ تن در سال اجرایی گردد.