چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

کمتر از سه درصد، کل سهم کشورهای اسلامی از محققان پراستناد دنیا/ ایران، سومین کشور اسلامی از لحاظ تعداد دانشمند پراستناد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47136
یکشنبه، ۲ آذر، ۱۳۹۹ | 17:18

کمتر از سه درصد، کل سهم کشورهای اسلامی از محققان پراستناد دنیا/ ایران، سومین کشور اسلامی از لحاظ تعداد دانشمند پراستناد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در فهرست پژوهشگران برتر دنیا، نام ۱۳ کشور اسلامی مشاهده میشود و بر این اساس سهم کشورهای اسلامی حدود سه درصد (۲٫۸۵درصد) پژوهشگران برتر دنیا است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر دهقانی خاطرنشان کرد: کشور عربستان با ۱۲۰ نفر، مالزی با ۱۷ نفر، ایران با ۱۲ نفر و ترکیه با ۱۱ نفر بیشترین تعداد پژوهشگران پراستناد دنیا در میان کشورهای اسلامی را دارند.

وی با بیان این که پژوهشگران برتر جهان اسلام به ترتیب حروف الفبا از کشورهای اردن، امارات متحده عربی، اندونزی، ایران، پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی، عمان، قطر، لبنان، مالزی، مصر و نیجریه هستند، اظهار داشت: برای هر پژوهشگر یک یا دو و حتی سه وابستگی سازمانی در نتایج پژوهشگران پراستناد دنیا ذکر شده است و برخی از پژوهشگران نیز فقط یک وابستگی سازمانی دارند. وابستگی برخی دیگر به بیش از یک کشور است. اگر وابستگی اول سازمانی پژوهشگران در نظر گرفته شود برخی از کشورهای اسلامی حذف و آمار برخی دیگر تغییر میکند. مثلاً آمار عربستان سعودی از ۱۲۰ پژوهشگر برتر به ۱۰۴ نفر، آمار مالزی از ۱۷ پژوهشگر برتر به ۱۳ نفر، آمار کشور ایران از ۱۲ پژوهشگر برتر به هشت نفر کاهش می یابد یا آمار کشور ترکیه براساس وابستگی اول سازمانی از ۱۱ به یک پژوهشگر و آمار پاکستان از ۹ به دو پژوهشگر برتر تقلیل می یابد.

تعداد پژوهشگران پراستناد برتر کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۰

نام کشور تعدادپژوهشگر برتر صرفا بر اساس وابستگی هرکشور تعداد پژوهشگر برتر بر حسب وابستگی اول کشور
اردن ۱ ۰
امارات متحده عربی ۱ ۱
اندونزی ۱ ۰
ایران ۱۲ ۸
پاکستان ۹ ۲
ترکیه ۱۱ ۱
عربستان سعودی ۱۲۰ ۱۰۴
عمان ۲ ۲
قطر ۳ ۳
لبنان ۲ ۲
مالزی ۱۷ ۱۳
مصر ۲ ۱
نیجریه ۱ ۱
تعداد کل ۱۸۲ ۱۳۸

کشور آمریکا با ۲۶۵۰ نفر ( ۴۱٫۵ درصد)، چین با ۷۷۰ نفر( ۱۲٫۱ درصد)، انگلستان با ۵۱۴ نفر( ۸ درصد)، آلمان با ۳۴۵ نفر( ۵٫۴ درصد)، استرالیا با ۳۰۵ نفر ( ۴٫۸ درصد)، کانادا با ۱۹۵نفر ( ۳٫۱ درصد)، هلند با ۱۸۱ نفر ( ۲٫۸ درصد)، فرانسه با ۱۶۰ نفر ( ۲٫۵ درصد)، سوئیس با ۱۵۴ نفر( ۲٫۴ درصد) و اسپانیا با۱۰۳ نفر ( ۱٫۶ درصد) بیشترین تعداد پژوهشگران پراستناد دنیا را دارند. بر این اساس ۸۴٫۲ درصد پژوهشگران برتر دنیا متعلق به ۱۰ کشور فوق هستند.

۱۰ کشور برتر پژوهشگران پر استناد در سال ۲۰۲۰ و سهم هریک از دنیا

اسپانیا سوئیس فرانسه هلند کانادا استرالیا آلمان انگلیس چین آمریکا کشور
۱۰۳ ۱۵۴ ۱۶۰ ۱۸۱ ۱۹۵ ۳۰۵ ۳۴۵ ۵۱۴ ۷۷۰ ۲۶۵۰ تعداد
۱٫۶ ۲٫۴ ۲٫۵ ۲٫۸ ۳٫۱ ۴٫۸ ۵٫۴ ۸ ۱۲٫۱ ۴۱٫۵ سهم(درصد)

سرپرست ISC در ادامه با اشاره به رشد قابل توجه آمار پژوهشگران برتر کشور چین گفت: تعداد پژوهشگران پراستناد چین از ۴۸۲ نفر ( ۷٫۹ درصد) در سال ۲۰۱۸ به  ۶۳۶ نفر ( ۱۰٫۲ درصد) در سال ۲۰۱۹ و ۷۷۰ نفر( ۱۲٫۱ درصد) در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. این درحالی است که سهم پژوهشگران برتر کشور آمریکا در ۲۰۲۰ حدود ۲٫۵ درصد و کشور انگلستان ۰٫۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. با توجه به اینکه سهم سایر ۱۰ کشور برتر دنیا ازپژوهشگران دنیا در ۲۰۲۰ تقریبا ثابت بوده است، به نظر میرسد افزایش سهم کشور چین از کاهش کشورهای آمریکا و انگلیس صورت گرفته است. همچنین  ۲۶ نفر از برندگان جوایز نوبل در این فهرست قرار دارند که ۳ نفر آنها مربوط به برندگان نوبل سال جاری است.

دانشگاه های  هاروارد آمریکا با ۱۸۸ پژوهشگر، آکادمی علوم چین با ۱۲۴ پژوهشگر و استنفورد با ۱۰۶ پژوهشگر سه سازمانی هستند که بیشترین تعداد پژوهشگران برتر دنیا را در اختیار دارند.

دهقانی گفت: پژوهشگران پراستناد، کیفی ترین و پراستنادترین مقالات علمی دنیا را انتشار داده اند و بر همین اساس در حوزه موضوعی تخصصی خود بعنوان پژوهشگر موثر در سطح بین المللی شناخته و معرفی شده اند. اما باید در نظر داشت که امروزه موثر بودن فقط در تعداد استنادها خلاصه نمی شود، بلکه رفع مشکلات جامعه و اثرگذاری اقتصادی، اجتماعی، فنآورانه و نوآورانه از سایر ابعادی هستند که می بایست مورد توجه پژوهشگران قرار گیرند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بزرگ‌ترین ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی کشور رونمایی شد

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

دهقانی تاکید کرد: ضرورت ایجاد بیمه و بانک تخصصی با ریسک‌پذیری بالا برای حمایت از دانش‌بنیانها

حضور تنها ۱۲ ایرانی در جمع شش هزار و ۴۰۰ محقق پراستناد دنیا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها