- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

حضور تنها ۱۲ ایرانی در جمع شش هزار و ۴۰۰ محقق پراستناد دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از حضور ۱۲ محقق ایرانی در فهرست پژوهشگران پراستناد دنیا در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست ISC گفت: موسسه کلاریویت آنالتیکس (ISI) هر ساله به معرفی پراستنادترین پژوهشگران دنیا (Highly Cited Researchers) می پردازد. این فهرست شامل گروهی از پژوهشگران حوزه های موضوعی علمی مختلف بوده که در طول یک دهه گذشته با انتشار مقالاتشان توانسته اند بیشترین تعداد استنادها را دریافت کنند. این پژوهشگران براساس فعالیتشان در ۲۱ رشته موضوعی انتخاب شده اند. همچنین پژوهشگرانی که در چند رشته به صورت همزمان (Cross-Field) فعالیت می کردند نیز تحت یک رشته جداگانه طبقه بندی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: برای قرار گرفتن در فهرست پژوهشگران برتر، کلیه فعالیتهای علمی ۱۰ ساله اخیر در سطح بین‌المللی از جمله تعداد مقالات، تعداد استنادها، تعداد مقالات پراستناد، تعداد استناد به مقالات پراستناد مورد بررسی قرار گرفته و همچنین مسایلی نظیر، رعایت اصول اخلاقی در پژوهش، رعایت میزان خوداستنادی در حد قابل قبول و نیز مقالات باز پس گیری شده در انتخاب یک پژوهشگر از این فهرست موثرند. بر این اساس تقریبا شش هزار و  ۳۸۹ پژوهشگر در سال ۲۰۲۰ به عنوان پژوهشگر پراستناد انتخاب شده اند.

وی گفت: تعداد پژوهشگران انتخاب شده از یک رشته به رشته دیگر متفاوت است که علت آن تفاوت در تعداد کل پژوهشگران در رشته ها است. در رشته ریاضی کمترین تعداد ۷۰ نفر و در رشته پزشکی بالینی بیشترین تعداد ۴۸۲ نفر در سال ۲۰۲۰ انتخاب شده اند که این تفاوت ناشی از تفاوت در اندازه رشته ها یا به عبارت دیگر تعداد پژوهشگران هر رشته است.

وی ادامه داد: برای انتخاب پراستنادترین پژوهشگران دنیا، مقالات یک درصد پراستناد در دوره زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ مطابق با فهرست پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) پردازش شدند. تعداد استنادهای مقالات یک درصد پراستناد یکی از معیارهای اصلی انتخاب پراستنادترین پژوهشگران دنیا بوده است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۰ تعداد پژوهشگران پراستناد حدود شش هزار و ۳۸۹ بوده که از این میزان تعداد دو هزار و ۴۹۳ نفر در حوزه موضوعی بین رشته ای (Cross filed) بوده اند. در سال ۲۰۱۹ تعداد پژوهشگران پر استناد برتر دنیا حدود ۶۲۰۰ بود بنابراین در فهرست سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰ پژوهشگر بیشتر انتخاب شده اند که مبتنی بر افزایش تعداد کل پژوهشگران برتر دنیا بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: از جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ مشابه سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۲ پژوهشگر برتر با وابستگی ایران در فهرست شش هزار و ۳۸۹ پژوهشگر پراستناد برتر دنیا قرار گرفته اند.

حضور پژوهشگران برتر کشور به ترتیب در حوزه های موضوعی بین‌رشته ای (۶ نفر)، کشاورزی (۲ نفر)،ریاضیات (۲ نفر) و مهندسی (۲ نفر) بوده اند. ضمنا در فهرست اعلام شده برخی از پژوهشگران با بیش از یک وابستگی سازمانی متعلق به یک یا دو کشور ظاهر شده اند. در فهرست ایران، دکتر نصرت الله وزیری، دکتر حسن کریمی مله، دکتر امید ماهیان و سید مهدی جعفری وابستگی دوم کشور ایران و دانشگاه های مشخص شده در جدول ذکر شده است.

از ۷۰ نفر پژوهشگر پر استناد برتر دنیا در رشته ریاضیات دو نفر، دکتر مهدی دهقان و دکتر سجاد جعفری از ایران و از دانشگاه صنعتی امیر کبیر حضور داشته اند. همچنین، از ۱۷۳ نفر در حوزه مهندسی دو نفر و نیز از ۱۱۱ نفر در حوزه کشاورزی نیز دونفر از ایران حضور دارد.

فهرست پژوهشگران برتر ایران (با وابستگی ایران) در جمع پراستنادترین پژوهشگران دنیا:

۱ سجاد جعفری دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات
۲ مهدی دهقان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات
۳ محمد میرزازاده دانشگاه گیلان مهندسی
۴ امید ماهیان دانشگاه فردوسی مشهد مهندسی
۵ نصرت اله وزیری دانشگاه تهران بین رشته ای
۶ حمیدرضا پورقاسمی دانشگاه شیراز بین رشته ای
۷ حسن کریمی مله دانشگاه صنعتی قوچان بین رشته ای
۸ نورالدین قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی بین رشته ای
۹ مصطفی اسلامی دانشگاه مازندران بین رشته ای
۱۰ امید اخوان دانشگاه صنعتی شریف بین رشته ای
۱۱ مسعود رضایی دانشگاه تربیت مدرس علوم کشاورزی
۱۲ سید مهدی جعفری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان علوم کشاورزی

انتهای پیام