سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024
نتایج جدیدترین مطالعه «سیر قد و وزن کودکان و نوجوانان جهان طی 35 سال گذشته» اعلام شد:

اختلاف ۲۰ سانتی متری قد نوجوانان کشورها به دلیل کیفیت تغذیه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47069
شنبه، ۱۷ آبان، ۱۳۹۹ | 13:33

اختلاف ۲۰ سانتی متری قد نوجوانان کشورها به دلیل کیفیت تغذیه

جدیدترین نتایج یک مطالعه جهانی درباره «سیر قد و وزن کودکان و نوجوانان» طی ۳۵ سال گذشته منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، نتایج «سیر قد و وزن کودکان و نوجوانان» حاصل یک مطالعه جهانی به رهبری دکتر مجید عزتی، استاد امپریال کالج لندن و مبتنی بر داده های ۲۱۸۲ مطالعه و بررسی اطلاعات قد و وزن ۶۵ میلیون کودک ۵ تا ۱۹ ساله در ۲۰۰ کشور جهان طی سالهای ۱۹۸۵ – ۲۰۱۹  است که در مجله  The Lancet  منتشر شده است.

بلندقدترین و کوتاه قدترین نوجوانان جهان در کدام کشورها؟

مطالعه  حاضر نشان داد: بلندقدترین نوجوانان ۱۹ ساله طی سال ۲۰۱۹ ، در شمال غرب و مرکز اروپا شامل هلند، مونته نگرو ، دانمارک و ایسلند و در مقابل، کوتاه قدترین نوجوانان ۱۹ ساله عمدتا در جنوب و جنوب شرقی آسیا ، آمریکای لاتین و آفریقای شرقی شامل تیمور شرقی ، پاپوآ گینه نو ، گواتمالا و بنگلادش قرار دارند.

اختلاف ۲۰ سانتی متری بلندقدترین و کوتاه قدترین نوجوانان جهان

نتایج این مطالعه حاکیست : قد و وزن نوجوانان در کشورهای مختلف جهان که نشانگر سلامت و کیفیت رژیم غذایی آنها بویژه در سنین مدرسه است، بسیار متفاوت است؛ به طوری که بین نوجوانان ۱۹ ساله در بلندترین و کوتاه ترین کشورها، ۲۰ سانتی متر اختلاف قد وجود دارد.

شکاف رشد ۶ و ۸ ساله پسران و دختران ناشی از کیفیت تغذیه: ۱۱ ساله های هلندی، هم قد ۱۹ ساله های بنگلادشی!

به گفته محققان مطالعه این اختلاف ۲۰ سانتی متری در قد نوجوانان کشورهای بلند قد و کوتاه قد، نشان دهنده یک شکاف رشد قدی ۸ ساله برای دختران و شکاف رشد قدی ۶ ساله برای پسران است. به عنوان مثال یک دختر ۱۱ ساله هلندی به عنوان کشوری با بلندقدترین پسران و دختران نوجوان، هم قد یک دختر ۱۹ ساله در بنگلادش و گواتمالا به عنوان کشورهایی با کوتاهترین پسران و دختران نوجوان است.

محققان بین المللی حاضر در این مطالعه ضمن تاکید بر نقش ژنتیک در اختلاف قدی نوجوانان جهان، هشدار داده اند که تغذیه بسیار متغیر در دوران کودکی ، به ویژه کمبود مواد غذایی با کیفیت منجر به توقف رشد قد و افزایش اضافه وزن در سالهای آخر نوجوانی می شود و این امر بر سلامتی فرد در کل زندگی او تأثیر می گذارد.

بیشترین رشد قد نوجوانان طی ۳۵ سال گذشته در اقتصادهای پیشرفته نوظهور

نتایج این مطالعه همچنین حاکیست بیشترین رشد قد نوجوانان در ۳۵ سال گذشته در اقتصادهای پیشرفته نوظهور مانند چین ، کره جنوبی و برخی از مناطق جنوب شرقی آسیا مشاهده می شود. به عنوان مثال ، پسران ۱۹ ساله در چین در سال ۲۰۱۹،  ۸ سانتی متر بلندتر از سال ۱۹۸۵ شده اند، رتبه جهانی آنها از ۱۵۰ در سال ۱۹۸۵ به رتبه ۶۵ جهان در سال ۲۰۱۹ تغییر کرده است. در مقابل، قد نوجوانان در بسیاری از کشورهای جنوب صحرای افریقا، طی این دهه ها بدون تغییر بوده یا کاهش یافته است.

اختلاف ۲۵ کیلوگرمی شاخص توده بدنی نوجوانان کشورها

مطالعه امپریال کالج لندن همچنین شاخص توده بدنی(BMI)  یا همان اضافه وزن- اندازه گیری نسبت قد به وزن که نشانه وزن مناسب فرد نسبت به قد اوست – را برای نوجوانان ارزیابی کرده است.

تجزیه و تحلیل نتایج این بخش از مطالعه نیز نشان داد که جوانان ۱۹ ساله با بیشترین ضریب شاخص توده بدنی (بیشترین میزان اضافه وزن) در کشورهای جزایر اقیانوس آرام ، خاورمیانه ، ایالات متحده آمریکا و نیوزلند هستند و کمترین ضریب شاخص توده بدنی هم مربوط به نوجوانان ۱۹ ساله در کشورهای جنوب آسیا مانند هند و بنگلادش است.

بر اساس برآورد پژوهشگران در این مطالعه، اختلاف کشورها در نسبت وزن به قد  به ۲۵ کیلوگرم می‌رسد.

شروع «عقب ماندگی قدی و اضافه وزن» مشکل بسیاری از کودکان کشورها پس از ۵ سالگی

محققان این مطالعه جهانی نتیجه گیری کرده اند که در بسیاری از کشورها ، کودکان تا سن پنج سالگی، دارای قد و وزن در «محدوده سالم» تعریف شده  سازمان بهداشت جهانی (WHO) می شوند. با این حال ، پس از این سن ، کودکان در برخی از کشورها در مقایسه با رشد متناسبب، رشد قدی بسیار کمی را تجربه کرده و دچار اضافه وزن می شوند.

تغذیه نامناسب در سنین مدرسه، مهمترین دلیل کاهش رشد قد و افزایش وزن کودکان

تیم محققان می گوید: مهمترین دلیل این امر کمبود تغذیه مناسب و سالم و محیط زندگی در سنین مدرسه است ، زیرا هم افزایش قد و هم وزن، با کیفیت رژیم غذایی کودک ارتباط تنگاتنگی دارند.

به گفته آنها، در تمام دنیا تمرکز بر تغذیه کودکان زیر پنج سال است اما این تحقیق نشان می‌دهد باید به الگوی رشد کودکان در سال‌های بعد هم توجه کرد.

تشدید مشکلات قد و وزن کودکان و نوجوان در آینده ، با کاهش بهبود تغذیه در دوران اپیدمی کووید-۱۹ و تعطیلی مدارس

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مجید عزتی ، نویسنده ارشد مطالعه و استاد امپریال کالج لندن گفت: “کودکان در برخی کشورها با روند رشد سالم به پنج سالگی می رسند ، اما در سال های مدرسه در رشد قدی، عقب می مانند. این نشان می دهد که عدم تعادل بین سرمایه گذاری برای بهبود تغذیه در کودکان پیش دبستانی ، کودکان و نوجوانان سنین مدرسه به طرزی آشکار وجود دارد و این مساله به ویژه در هنگام همه گیری بیماری COVID-19 هنگامی که مدارس در سراسر جهان تعطیل است، بسیار مهم است ؛ چرا که شمار زیادی از خانواده های فقیر قادر به تأمین تغذیه مناسب برای فرزندان خود نیستند.

دکتر آندره‌آ مارتینز ، نویسنده اصلی مطالعه از امپریال کالج لندن نیز تاکید کرد: “یافته های این مطالعه باید به ایجاد سیاست هایی برای افزایش میزان دسترسی و کاهش هزینه تغذیه مناسب و مقوی بینجامد؛ زیرا این سیاست به کودکان کمک می کند تا بدون افزایش وزن بیش از حد، دارای رشد قدی مناسب شوند. این سیاستها می تواند شامل تخصیص کوپن غذایی برای خانوارهای  کم درآمد و برنامه های غذایی سالم رایگان مدارس برای دانش آموزان باشد.

این تحلیل جهانی برای اولین بار به رشد کودکان و نوجوانان در سن مدرسه توجه کرده و نشان داده دولتهای جهان برای اینکه کودکان و نوجوانانشان با سلامت وارد دوره بزرگسالی شوند، به اندازه کافی کوشش نکرده‌اند.

مطالب مرتبط

افزایش نگران کننده رتبه جهانی نوجوانان ایرانی در «چاقی»

«چربی خون بالا» در جهان تغییر مسیر داد!/میزان «چربی خون» ایرانی ها اعلام شد

«نیچر» بر اساس مطالعه بی سابقه در ۲۰۰ کشور جهان: روستاها از شهرهای جهان چاق تر شدند/هر فرد ۶ کیلوگرم سنگین تر شده است!

دردسر بازگشت استخوان محو شده در سیر تکامل به زانو

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها