جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

دکتر توسلی، استاد پیشکسوت مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:47044
دوشنبه، ۱۲ آبان، ۱۳۹۹ | 15:46

دکتر توسلی، استاد پیشکسوت مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی درگذشت

دکتر اسدالله توسلی، عضو وابسته گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم و استاد پیشکسوت مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درگذشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر اسدالله توسلی در سال ۱۳۱۵ در شهرستان زرند ساوه متولد شد. پس از گذراندن دوره دبیرستان در مدرسه رازی و دوره دکتری در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، وارد مؤسسه رازی شد و پس از آن به کشورهای فرانسه و امریکا رفت و دکتری تخصصی خود را در رشته های بیماری های طیور، ویروس شناسی انسانی، ایمونولوژی و واکسینولوژی از دانشگاه کلود برنارد لیون فرانسه، انستیتو پاستور پاریس و دانشگاه دیویس کالیفرنیا دریافت کرد.

وی زیر نظر استادانی چون دکتر مرتضی کاوه، دکتر ولی الله سهراب، دکتر منوچهر بهارصفت، دکتر عزیز رفیعی، دکتر رضا حضرتی، دکتر حسین میرشمسی و دکتر حمزه رامیار در مؤسسه رازی، پروفسور لپین، پروفسور شارل مریو و پروفسور فونتن در فرانسه، پروفسور بنکوفسکی، پروفسور آدلر و پروفسور یاماموتو در امریکا تحت تعلیم قرار گرفت.

این استاد پیشکسوت از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۷۹ در مؤسسه رازی مشغول به فعالیت بود و در دوره ای نیز قائم مقامی این مؤسسه را به عهده داشت.

توسلی در این مدت بیش از ۵۰ مقاله و کتاب به زبان های فارسی، فرانسه و انگلیسی چاپ کرد.

وی که صاحب مدال علمی، تحقیقاتی و فرهنگی پالم آکادمیک کشور فرانسه است، از بنیانگذاران بخش تحقیق و تشخیص بیماری های طیور مؤسسه رازی بود و واکسن های پاستورلوز طیور و لارنگو تراکئیت برای نخستین بار در ایران و در مؤسسه رازی توسط او ساخته شد.

دکتر اسدالله توسلی عضو وابسته گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و از بنیانگذاران بنیاد مِریورازی بود

دیده‌بان علم ایران هم درگذشت این استاد و پژوهشگر فقید را به خانواده و شاگردان و علاقمندان ایشان و جامعه دامپزشکی کشور تسلیت می گوید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی منتخب فرهنگستان علوم تجلیل شدند

در تداوم پروژه های متعدد تولید واکسن کووید ۱۹ در ایران: نخستین واکسن mRNA ایرانی به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

دکتر ثبوتی به ریاست گروه علوم پایه فرهنگستان علوم منصوب شد

پذیرش هشت عضو پیوسته جدید در فرهنگستان علوم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها