- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دانشمند ایرانی، برنده مدال «آیزاک نیوتن» ۲۰۲۰ شد

دکتر نادر انقطاع، استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا موفق به کسب مدال ایزاک نیوتن و جایزه از موسسه فیزیک انگلستان شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این دانشمند نام آور ایرانی به پاس نوآوری‌های پیشگامانه و کمک‌های تحول آفرینش در زمینه مواد پیچیده الکترومغناطیس و اپتیک نانومقیاس و توسعه متامواد با ایندکس نزدیک به صفر و محاسبات آنالوگ و نانوسیرکوئیتری نوری برنده این جایزه شده است.

نادر انقطاع از پیشتازان رشته نانو تکنولوژی در جهان محسوب می‌شود. تحقیقات او در زمینه متامواد و نقش نور در نانو تکنولوژی بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است. او مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است.

انقطاع که متولد ۱۳۳۴ در تهران (محله چهارراه عزیزخان) است مدرک لیسانس خود را از دانشگاه تهران و فوق لیسانس و دکترای خود را از مؤسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرده است.

این دانشگر ایرانی پیش از این نیز افتخارات و جوایز متعددی کسب کرده که جایزه ماکس بورن ۲۰۲۰، جایزه پیشرو نانوتکنولوژی سال ۲۰۱۸، جایزه علمی ویلیام استرایفر سال ۲۰۱۷ جامعه فوتونیک موسسه  IEEE و جایزه ۲۰۱۵ جامعه بین‌المللی حرفه‌ای در اپتیک و فوتونیک کاربردی و جایزه «بالتازاو ون در پول» اتحادیه بین المللی علوم امواج رادیویی و جایزه جرج هیلمیر سال ۲۰۰۸ از جمله آنهاست.

انتهای پیام