- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

فیزیکدان ایرانی،برنده جایزه معتبر مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام شد

جایزه امسال مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام(ICTP) به مهدی کارگریان از دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و دیبیندو روی از موسسه تحقیقاتی رامان از بنگلور هند رسید.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، این جایزه معتبر به پاس سهم ارزنده دکتر کارگریان در ماده چگال نظری و به صورت خاص در حوزه فازهای توپولوژیک و سیستم‌های همبسته قوی الکترونی اهدا شده است.

دکتر کارگریان کاشف نخستین نمونه های فازهای توپولوژیک کسری (fractionalized topological phases ) است. سیستم‌هایی که اندرکنش الکترون-الکترون و اندرکنش‌های اسپین-مدار هر دو در آن‌ها اهمیت دارند. همچنین کارگریان در پژوهش هایش پیش بینی برای فازجدیدی از ماده باعنوان «عایق‌های توپولوژیکی ضعیف مات» (weak topological Mott insulator) و عایق های کریستالی توپولوژیک مات داشته است.

کارگریان و گروه تحقیقاتی‌اش به طور خاص بر روی فازهای توپولوژیک ماده و مواد جدید توپولوژیک مطالعه و پژوهش می‌کنند. هدف اصلی این گروه تحقیقاتی شناخت سیستم‌های کوانتومی بس ذره‌ای با درجات آزادی برآمده از یک سو و ارتباط فیزیک این پدیده با فیزیک جفت شدگی اسپین- مدار، همبستگی الکترونی و خواص توپولوژیکی مواد است.

کارگریان دکتری خود را در زمینه ماده چگال نظری درسال ۲۰۰۹ میلادی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده و سپس مدت چهار سال در دانشگاه تگزاس آستین، دو سال در دانشگاه اوهایو و دو سال در دانشگاه مریلند محقق پسادکتری بوده که در این دوره پژوهش‌های درخشانی را با همکاران بین المللی خود انجام داده‌ است.

وی از سال ۲۰۱۷ به دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف راه یافته و هم‌اکنون با گروه تحقیقاتی خود و همکاران بین المللی به ادامه پژوهش در حوزه بسیار به روز و هیجان انگیز در حیطه ماده چگالی نظری ادامه می دهند.

مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام با اعلام اعطای جایزه امسال خود به کارگریان، او را استادی شایسته برای نسل جوان محققان ایرانی و   پلی برای ارتباط جامعه علمی ایران و جامعه جهانی درحوزه ماده چگال و فازهای توپولوژیک ماده معرفی کرده است.

انتهای پیام