- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

صادق ملک شهمیرزادی، استاد برجسته باستان‌شناسی درگذشت

دکتر صادق ملک شهمیرزادی، باستان شناس و استاد برجسته باستان‌شناسی ایران درگذشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، زنده یاد ملک شهمیرزادی علاوه بر مدیریت و نقش مهمش در کاوش‌های مختلف میدانی از جمله تپه سیئلک، سالها در زمینه آموزش حوزه های مختلف باستان‌شناسی در کشور تلاش کرده بود.

استاد ملک شهمیرزادی که متولد
۱۳۲۲ در شهمیرزاد بود، تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس در رشته باستان‌شناسی در تهران به انجام رساند. وی با عزیمت به آمریکا موفق به اخذ فوق لیسانس در گرایش باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران و بین النهرین از موسسه شرق‌شناسی شیکاگو شد و دکتری انسان‌شناسی خود را نیز با گرایش پیش از تاریخ از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد.

وی علاوه بر شرکت و سرپرستی کاوش‌های میدانی از جمله تپه سیئلک، تألیفات متعددی نیز عرضه کرده‌است.

مرحوم ملک شهمیرزادی در مدت سی سال خدمت آموزشی در گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، تدریس دروس کاوش در محل، طبقه‌بندی سفال و اشیا، طراحی فنی و نقشه‌برداری و عکاسی، بررسی آثار باستانی، تهیه گزارش مشروح، باستان‌شناسی و هنر مصر باستان، آشنایی با باستان شناسی، مبانی باستان‌شناسی فرهنگی، باستان‌شناسی پیش از تاریخ بین النهرین و باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران را عهده دار بود و دروسی مثل باستان‌شناسی آسیای غربی و مصر و باستان و فرهنگ ایران باستان را در دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه هلسینکی ارائه کرده بود.
دیده بان علم ایران هم درگذشت این باستان‌شناس و استاد نام آور را به خانواده و شاگردان استاد و جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می گوید.

انتهای پیام