- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بیوشیمیدان ایرانی دانشگاه پرینستون، برنده جایزه «مک آرتور» شد

محمد سید صیام‌دوست، شیمیدان دانشگاه پرینستون آمریکا، جایزه «مک‌آرتور» را که به جایزه نوابغ معروف است، دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، این جایزه به ارزش ۶۲۵ هزار دلار از طرف بنیاد جان دی و کاترین تی مک آرتور به این استادیار شیمی دانشگاه پرینستون تعلق گرفته است.

سید صیام دوست در زمینه باکتری‌ها و تغییرات آنها تحقیق می‌کند و به گفته کریستوفر ال ایزگروبر، رئیس دانشگاه پرینستون، اکتشافات وی نمونه ای از تعهد پرینستون برای خدمت به بشریت است که نشان می دهد چگونه علم می تواند به مشکلات فوری جامعه پاسخ دهد.

سید صیام‌دوست که کودکی و نوجوانی خود را در ایران، آلمان و استرالیا گذرانده، تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد بیوشیمی را تواما طی چهار سال با عالی‌ترین رتبه در دانشگاه برندیس در ماساچوست به پایان برده است.

موضوع پایان نامه وی، بررسی مکانیسم شیمیایی اینوزین-۵’-مونوفسفات دهیدروژناز به عنوان یک تارگت مهم داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بود.

وی دوره دکتری را در دانشکده شیمی دانشگاه MIT گذراند که موضوع رساله او بررسی مکانیسم ریبونوکلئوتید ردوکتاز به عنوان یک متالوآنزیم اساسی در سلول‌های زنده بود.

سید صیام دوست در ادامه یک دوره پسادکتری را در دانشکده پزشکی هاروارد گذراند و از ابتدای سال ۲۰۱۳ به عنوان استادیار دپارتمان شیمی به دانشگاه پرینستون ملحق شد.

آزمایشگاه وی به شناسایی، بررسی ساختار، عملکرد و بیوسنتز مولکولهای کوچک جدید با خواص زیست فعالی یا درمانی علاقه مند است. این مطالعات، تلفیقی از رویکردهای میکروبیولوژی ، ژنتیک باکتری ها، شیمی مولکول های کوچک، بیوشیمی و آنزیمولوژی مکانیستیک را در بر می‌گیرد.

بنیاد مک آرتور به دلیل رهیافت‌های قابل توجه سید صیام دوست در بررسی سنتز مولکول های جدید با خواص درمانی و تسریع در کشف آنتی بیوتیک‌های تازه، این بیوشیمیدان را به عنوان یکی از برندگان امسال جایزه خود انتخاب کرده است.

انتهای پیام