- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس جدید شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم منصوب شد

دکتر مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به ریاست شاخه زمین‌شناسی گروه علوم پایه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی منصوب شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم طی حکمی با تشکر از زحمات و کوشش‌های مستمر دکتر فرید مر، رییس پیشین شاخه زمین‌شناسی گروه علوم پایه فرهنگستان، دکتر زارع را به مدت دو سال به ریاست این شاخه منصوب کرده است.

دکتر زارع که استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله است دارای درجه «هابیلیتاسیون» HDR در هدایت پژوهش از دانشگاه استراسبورگ فرانسه است.

دکتر مهدی زارع، مدرک کارشناسی خود را در رشته زمین‌شناسی در سال ۱۳۶۹ ​از دانشگاه تهران دریافت کرده و در سال ۱۳۷۳ در مقطع کارشناسی ارشد رشته «زمین‌شناسی مهندسی» از ​دانشگاه تربیت مدرس دانش آموخته شده است.

وی در سال ۱۳۷۴ با کسب بورسیه دولت فرانسه در دوره دکتری مشغول به تحصیل شده و دکتری تخصصی خود را در سال ۱۳۷۷ در رشته «زلزله‌شناسی مهندسی (ژئومکانیک)» از دانشگاه «گرونبل» فرانسه دریافت کرد.ه است

نخستین پژوهش در سطح رساله دکتری بر روی داده‌های شتاب نگاری زلزله‌های ایران و ارائه نخستین مدل‌های کاهندگی جنبش زمین در ایران از جمله تحقیقات وی در این حوزه است.

مطالعه جنبش شدید زمین و بررسی کاهندگی و مدل سازی جنبش در ایران،پهنه بندی خطر زمینلرزه و توسعه روشهای نوین تحلیل خطر زلزله، پیش بینی خطر زمینلرزه و توسعه نقشه های پیش بینی احتمالی کوتاه مدت برای ایران، بیش­یابی رخداد زمینلرزه در ایران،بررسی های نقشه خطر لرزش زمین بلافاصله پس از رخداد زلزله در ایران، بررسی های کاهندگی جنبش شدید زمین (توسعه نسل جدید رابطه های کاهندگی) و بررسی و پیش بینی سیستمهای پیچیده در ایران از زمینه‌های پژوهشی مورد علاقه استاد زارع است.

انتهای پیام