پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

برگزاری دوره پسادکتری ریاضیات یادبود مریم میرزاخانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46854
شنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۹ | 15:14

برگزاری دوره پسادکتری ریاضیات یادبود مریم میرزاخانی

پژوهشكده رياضيات پژوهشگاه دانش هاي بنيادي به پاس ارج نهادن به خدمات علمی زنده یاد دکتر میرزاخانی، تعداد محدودی از متقاضیان دوره پسادکتری پژوهشکده را تحت نام «دوره پسادکتری- جایزه مریم میرزاخانی» جذب و با اعطای گرنتی ویژه از آنها حمایت می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، پژوهشكده رياضيات پژوهشگاه دانش هاي بنيادي در نظر دارد تعداد محدودي محقق پسادكتري براي فروردین ماه ۱۴۰۰ جذب کند.

مدت زمان دوره پسادكتري دو سال مي باشد كه در صورت رضايت از عملكرد پژوهشي محقق پسادكتري به سه سال قابل تمديد است.

اولویت پذیرش افراد جهت دوره پسادکتری با متقاضیانی خواهد بود که حداکثر پنج سال از زمان فراغت از دوره دکتری خود سپری کرده اند. در موارد استثناء ، پرونده متقاضیان واجد شرایط پذیرش،  جهت دوره پسادکتری ارشد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چنانچه فرد متقاضی دانشجوی دکتری باشد می بایست حداکثر تا ۳۰ دی ماه ۱۳۹۹ فارغ التحصیل شود. در غیر اینصورت تقاضای وی کان لم یکن تلقی می شود. (حتی در صورت پذیرش)

ثبت تقاضا و ارسال مدارك از طريق پورتال پژوهشكده رياضيات به نشانی
http://portal.math.ipm.ir صورت می گیرد.

مهلت ثبت درخواست هم ساعت ۲۴ روز ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است.

پژوهشکده ریاضیات با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به پاس ارج نهادن به خدمات علمی مرحوم مریم میرزاخانی،  تعداد محدودی از متقاضیان این دوره را تحت نام دوره پسادکتری- جایزه مریم میرزاخانی جذب می کند. پذیرفته شدگان این دوره علاوه بر امتیازات پژوهشگران پسادکتری، گرنت ویژه ای نیز به نام آن مرحوم دریافت خواهند کرد. مدت این دوره یکسال می باشد که قابل تمدید نیز خواهد بود.
مریم میرزاخانی که متولد ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران بود در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان (تیزهوشان) تهران به عنوان نخستین دانش آموز دختر – به همراه همکلاسی نابغه اش رویا بهشتی – به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت.

وی برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) بود و در المپیاد ۱۹۹۵ به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی موفق به کسب نمرهٔ کامل شد.
میرزاخانی که دوره کارشناسی ریاضی را در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و دکتری خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد گرفت. استاد راهنمای رساله دکتری او، کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز بود.

وی به عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و به عنوان «ذهن برتر» در رشته ریاضیات تجلیل شد.

میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه «ستر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است. وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بوده و پیش از این نیز به عنوان استاد دانشگاه پرینستون مشغول به فعالیت بوده است.

این نابغه ریاضی، ۲۴ تیرماه ۹۶ پس از چهار سال تحمل رنج ابتلا به سرطان پستان در آمریکا درگذشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته های محققان ایرانی درباره اختلال شناختی شایع در مبتلایان به ام اس

کارگاه بین‌المللی مشترک ایران-ترکیه در زمینه نجوم رادیویی برگزار می شود

یافته های محققان ایرانی روی جلد مجله انتشارات «نیچر»/ طراحی نقشه‌ راهنمایی که مدارهای پنهان مغز را آشکار می‌کند

جایزه مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام ۲۰۲۲ به دو کیهان شناس ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها