سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رییس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی: همکاری کتابخانه ها، بازدهی آموزش در مدارس را افزایش می دهد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46837
جمعه، ۱۴ شهریور، ۱۳۹۹ | 14:31

رییس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی: همکاری کتابخانه ها، بازدهی آموزش در مدارس را افزایش می دهد

 رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه های عمومی در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، آمادگی انجمن را برای هرگونه همکاری و تسهیل گری در زمینه ارائه آموزش های الکترونیکی از طریق ارتقای مهارت های اطلاع یابی و سواد اطلاعاتی معلمان، خانواده ها و دانش آموزان اعلام کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران در پیام دکتر حسن زاده، استاد دانشگاه تربیت مدرس آمده است:”ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ
نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نويسند
بار دیگر، در آستانه بهار دانایی و ماه مهر و مهربانی قرار داریم. امسال در حالی به استقبال بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید می رویم که به  دلیل شیوع بیماری کرونا، وضعیت به کلی با سال های گذشته متفاوت است. از یک سو، شوق آموختن در دل و جان معلمان و دانش آموزان جاری است و از سوی دیگر، مسئولین و خانواده ها نگران سلامتی دانش آموزان و دست اندرکاران دخیل در امر آموزش و پرورش هستند. در این وضعیت خوف و رجاء و در کنار این شوق و دلواپسی تواَمان، شیوه های آموزش نیز دچار تحول و دگردیسی شده است. سیاستگذاران، مجریان، آموزگاران و حتی خانواده ها با فضای آموزش تلفیقی (حضوری-الکترونیکی) آشنا شده و با کاربست فناوری های نوین و سامانه های آموزش الکترونیکی خو گرفته اند. اقدامات دولت برای فراهم آوری ملزومات و تدوین و اجرای سیاست های تسهیل گر نیز شدت بیشتری گرفته است. هرچند هنوز نقاطی از کشور و همچنین بخشی از خانواده ها به لحاظ زیرساخت های فناوری و اتصال پذیری با مشکلاتی دست به گریبان هستند، اما مهمترین کمبود و دلواپسی نبود یا کمبود سواد اطلاعاتی در بین خانواده هاست که موجبات نگرانی نحوه تعامل دانش آموزانِ نو ورود به فضای مجازی را فراهم می آورد.
حضور موفق و اثربخش در فضای مجازی به ویژه برای نسل جدید، مستلزم کسب مهارت های اطلاع یابی و سواد اطلاعاتی مناسب از سوی معلمان، خانواده ها و دانش آموزان است تا ضمن پیشگیری از آسیب های احتمالی ویرانگر، بسترهای بهره گیری حداکثری از شیوه های نوین آموزشی نیز فراهم شود. همانگونه که در بیانیه های سالیان پیش نیز اشاره شده است، کتابخانه های عمومی کشور با گستره وسیعِ ملّی از ظرفیت های بالقوه مناسبی برای کمک به مدارس در  گوشه و کنار کشور برخوردارند و مهمتر از آن، کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی، با شوق و اشتیاق وافر علاقه مند به همکاری با مدارس در تامین منابع اطلاعاتی و ارائه خدمات مربوط به ارتقای سواد اطلاعاتی هستند.
تجربیات جهانی نشان می دهد که همکاری کتابخانه ها و مدارس به ارتقای بازدهی آموزش در مدارس انجامیده است. دستیابی به این مهم، نیازمند برونگرایی هر چه بیشتر کتابخانه های عمومی از یک سو و گرایش و تعامل هر چه بیشتر مدارس به کتابخانه های عمومی محل خود از سوی دیگر می باشد.

تسریع اقدامات جاری و رفع چالش های سخت افزاری و نرم افزاری به همفکری، همکاری و  همیاری بین سازمان ها، نهادها و بخش های مختلف نیاز مبرم داشته و بستری برای همدلی مومنانه در راستای اعتلای میهن عزیزمان مهیا ساخته است. انجمن علمی ارتقاء کتابخانه های عمومی ایران طبق وظیفه بنیادین خود به سیاق سال های پیشین ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و بهار دانش به همه خانواده ها، به ویژه خانواده فرهیخته آموزش و پرورش کشورمان، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و تسهیل گری در این زمینه اعلام می دارد و برای همگان آرزوی موفقیت دارد.”

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سه دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.»

حضور ۶۵ دانشگاه ایران در تازه ترین رتبه بندی تایمز/سه دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان

صعود چشمگیر ایران به جایگاه ۵۳ جهان در «شاخص نوآوری جهانی»/کسب رتبه ۳۳ دنیا از لحاظ «بروندادهای خلاق»

سده نو، زيبايي هاي جديد؛ ارزش انتخاب هاي ما

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها