- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

مقاله مشترک محقق دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و استاد دانشگاه پالاکی جمهوری چک در مجله Advanced Materials با ضریب تاثیر ۲۷٫۳۹۸ منتشر شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مسعود ملکی از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و پرفسور راجندر سینج وارما از دانشگاه پالاکی جمهوری چک به مطالعه کامپوزیت های تقویت شده با نانوذرات دوبعدی مکسین پرداخته اند. این مواد در زمینه های مختلفی ازجمله انرژی، پزشکی و محیط زیست کاربرد دارند.

در این مقاله که بخشی از پژوهش در حال انجام نویسندگان در این حوزه است، ابعاد مختلف این مواد من­جمله روش­های ساخت، خواص و کاربردهای مختلف، پیشرفت­های اخیر و نیز چالش­های پیش رو در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است.

نشان داده شده است که نانوذرات مکسین دارای شیمی بسیار غنی، خواص بسیار منحصربفرد الکتریکی، نوری، مغناطیسی و بیولوژیکی هستند که می­ توانند در ساخت و توسعه مواد پیشرفته با کاربردهای چندگانه مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده در باتری­ های نسل جدید، سوپرخازن­ ها، عایق­ های الکترومغناطیسی، مواد کامپوزیتی با استحکام بالا، کاربردهای محیط زیستی و دیگر حوزه­ های مستعد چون استفاده­ در مداوای سرطان از زمینه های مورد مطالعه و استفاده از نانوذرات مکسین هستند.

نانوذرات دوبعدی مکسین در سال ۲۰۱۱ کشف شده و طی حدود یک دهه تحقیقات گسترده­ای در حوزه­های بنیادین شیمی و فیزیک این مواد نوظهور انجام شده است. از آنجایی­که ابعاد مهندسی این مواد، به ویژه خواص مکانیکی، حرارتی و تریبولوژیکی هنوز به طور کامل مورد بررسی و شناخت قرار نگرفته است، در این مطالعه، نویسندگان به مطالعه خواص مکانیکی و تریبولوژیکی مکسین­ها و کامپوزیت­های تقویت شده با مکسین پرداخته­ اند. با در نظر گرفتن خواص فلزی-سرامیکی و نیز سطح اصلاح­پذیر و آب­دوست،  نانوکامپوزیت­های تقویت شده با مکسین می­توانند در طیف وسیعی از حوزه­های کاربردی چون کامپوزیت­های پایه پلیمری، سرامیکی و فلزی مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام