سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رونمایی از دستگاه ایرانی تشخیص سریع کووید-۱۹

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46827
دوشنبه، ۳ شهریور، ۱۳۹۹ | 14:08

رونمایی از دستگاه ایرانی تشخیص سریع کووید-۱۹

دستگاه تشخیص سریع کووید ۱۹ با تلاش محققان آزمایشگاه ادوات نانوبیوالکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مراسم رونمایی از دستگاه

RDSS گفت: «این دستگاه در مسیر توسعه خود آزمون‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفته است. آزمون‌های بالینی این فناوری زیر نظر متخصصانی از گرایش‌ها و حوزه‌های مختلف نظیر ویروس‌شناسی انجام شده و تمامی متخصصان به صورت مکتوب عملکرد این فناوری را تایید کرده‌اند. چندی پیش این فناوری فرآیند دریافت تاییدیه از اداره تجهیزات پزشکی را طی کرد و به تازگی نیز این اداره تاییدیه لازم برای این دستگاه را صادر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده از این فناوری در قالب مقاله‌ای در نشریه Biosensors and Bioelectronics به چاپ رسیده است. نکته جالب توجه سرعت بالای تایید و انتشار این مقاله بود. در این مجله دانشمندان معتبری از کشورهای مختلف به بررسی این فناوری پرداخته و در نهایت این مقاله مسیر داوری را به سرعت طی کرده و توسط این مجله پذیرفته شد. در واقع این دستگاه از نظر علمی نیز تحت داوری جهانی قرار گرفته و تایید شده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو گفت:این دستگاه به ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز معرفی و سوالات متعددی از سوی کارشناسان این ستاد پیرامون ساز و کار و عملکرد آن مطرح شد که به این سوالات پاسخ داده شد و در کل برآیند جلسه با ستاد کرونا مثبت بود.

وی در خصوص سازوکار عملکرد دستگاه گفت: با ورود ویروس کرونا به ریه ماده‌ای به نام ROS ایجاد می‌شود در شرایط شیوع کرونا، اگر ROS در خلط بیمار تشخیص داده شود، به احتمال ۹۹ درصد فرد به بیماری کرونا مبتلا است. این دستگاه شبیه به حسگر دود است، اگر دود در ساختمان ایجاد شود حسگر آژیر می زند که نشانه آتش‌سوزی است. هر چند که ممکن است با دود سیگار هم این دستگاه آژیر بزند، اما در ۹۵ درصد موارد دلیل آژیر آتش‌سوزی است. این دستگاه هم دقیقا به همین شکل است، یعنی در بسیاری از مواقع که ROS توسط این دستگاه در فرد تشخیص داده شود، احتمال خیلی زیاد فرد مبتلا به کرونا است. بعد از دریافت این نتیجه فرد باید به سراغ تست‌های تکمیلی برود. این دستگاه برای شناسایی افراد ناقل که نشانه ندارند، بسیار مناسب است. اهمیت تشخیص سریع، کمتر از ۳۰ ثانیه‌ای این دستگاه می‌تواند میزان ریسک را در جامعه کاهش دهد. از دیگر مزیت‌های این فناوری، هزینه کم آن است که تقریبا نصف روش PCR است. همچنین این دستگاه قابل حمل بوده و می‌توان حتی در پایانه‌های مسافربری و فرودگاه‌ها نیز استفاده شده و در مدت کمتر از یک ساعت غربالگری را انجام داد. تمام بخش‌های این دستگاه در ایران تولید شده و امکان تولید انبوه آن وجود دارد.»

وی در ادامه افزود: «امیدواریم نه تنها جامعه ایران بلکه جامعه جهانی از این قابلیت استفاده کنند. یک مشکل عمده‌ای که در جهان وجود دارد و اشتغال را مختل کرده، آهسته بودن فرآیند تشخیص است. این دستگاه می‌تواند به سرعت فرآیند تشخیص را انجام داده و در رستوران‌ها و بسیاری از اماکن عمومی و شغلی استفاده شود.»

در ادامه نشست، دکتر عبدالاحد، مجری طرح گفت: وقتی ویروس وارد بدن شد، نقشه ژنتیکی خود را به سلول ریه وارد می‌کند، در نتیجه سوخت و ساز سلول‌های ریه افزایش یافته و این باعث افزایش ROS درون سلولی می شود. اگر این ROS به حتی اشباع برسد، این ماده به بیرون از فضای سلول نشت می‌کند. سیستم ایمنی بدن متوجه متابولیسم غیرعادی سلول ریه شده و وارد عمل می‌شود. برای از بین بردن ویروس‌ها، سیستم ایمنی بدن نیز اکسیژن فعال تولید می‌کند که با اکسیژن فعال قبلی هم‌افزایی می‌کند. این دستگاه با تشخیص میزان ROS در ریه فرآیند تشخیص را انجام می‌دهد. ROS که سلول کرونا تولید می‌کند بسیار بیشتر از ویروس‌های دیگر و بیماری‌هایی نظیر آسم است. افزایش ROS  نیز در بیماری کرونا به سرعت اتفاق می‌افتد که این ویژگی‌ها برای تشخیص کرونا استفاده می‌شود.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرپرست جدید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جایگزین «سرکار» شد

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

آمار مبتلایان کرونا در ایران دوباره چهار رقمی شد/هشت بیمار در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند

کارستان ما در کرونا و سرافکندگی دوباره سیاست در برابر علم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها