- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس دبیرخانه جشنواره فارابی عنوان کرد: پایین بودن سطح کتب علوم انسانی منتشره/رساله های دکتری، باکیفیت ترین آثار علوم انسانی کشورند

رییس دبیرخانه یازدهمین جشنواره فارابی با اشاره به این که از بین دو هزار و ۸۸۵ کتاب ارائه شده به دبیرخانه این جشنواره تنها چهار کتاب و از بین هزار و ۱۹۶ رساله دکتری، ۱۵ رساله به عنوان برترین های جشنواره فارابی برگزیده شده اند از افت کیفیت کتب علوم انسانی و کمبود شدید آثار فاخر منتشره در این حوزه در کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار آسیب شناسی و بررسی علل این مساله شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر حسین میرزائی که در نشست خبری جشنواره فارابی در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در بخش تحقیقات هم متاسفانه اثر چندان ویژه ای  در بین آثار واصله نداشتیم و با این که تنها ۱۹ درصد آثار رسیده به بخش داخلی یازدهمین دوره جشنواره فارابی را رساله های دکتری تشکیل می دادند، ۸۰ کتاب آثار برگزیده و شایسته تقدیر جشنواره از بین این رساله ها هستند.

به گفته رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی این امر نشان می دهد که علی رغم همه انتقادهایی که از آموزش عالی کشور می شود تا اطلاع ثانوی، اصیل ترین و شایسته ترین تحقیقات علوم انسانی کشور، رساله های دکتری هستند که لازم است نهادهای مسوول مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم حمایت بیشتری از تحقیقات دکتری داشته باشند.

رییس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به ارائه شش هزار و ۳۶ اثر به دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره که بالغ بر پنج هزار و ۷۰۴ اثر (۹۴٫۵ درصد) در بخش داخلی و  ۳۳۲ اثر (۵٫۵ درصد) در بخش بین‌المللی شرکت داشته اند اظهار داشت: از نظر نوع اثر، دو هزار و ۸۸۵ اثر (۴۷٫۸ درصد) در قالب کتاب،  ۵۳۳ اثر (۸٫۸۳ درصد) در قالب گزارش پایانی پژوهش، هزار و ۱۹۶ اثر (۱۹٫۸۱ درصد) در قالب رساله دکتری و هزار و ۴۲۲ اثر (۲۳٫۵۶ درصد) در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد بوده اند.

از نظر نوع دریافت آثار هم  چهار هزار و۲۳۱ اثر ( حدود ۷۰ درصد) به صورت حقیقی و هزار و ۸۰۵ اثر (۳۰ درصد) آثار به صورت حقوقی یعنی از طرف دانشگاه، ناشر، مرکز پژوهشی، انجمن علمی و … در جشنواره شرکت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر رده سنی سه هزار و ۹۸۱ نفر (۶۶ درصد) از صاحبان آثار در رده سنی بزرگسال و دو هزار و ۵۵ نفر (۳۴ درصد) در رده سنی جوان (زیر ۳۵ سال) قرار دارند. همچنین حدود چهار هزار و ۲۴۷ نفر (۶۶ درصد) از صاحبان آثار، مرد و هزار و ۷۸۹ نفر (۲۹٫۶۴ درصد) زن بوده اند.

به گفته میرزائی در بین گروه های پانزده گانه جشنواره نیز بیشترین آثار با تعداد ۶۷۹ اثر (۱۱٫۲۵ درصد) متعلق به گروه «علوم تربیتی، روان شناسی و علوم ورزشی» بوده است.

رییس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی در خصوص برگزیدگان جشنواره نیز گفت: داوری آثار طی چهار، پنج مرحله صورت می‌گیرد و حداقل‌هایی برای معرفی آثار به عنوان تقدیر و برگزیده شدن در آیین‌نامه وجود دارد به همین دلیل است که در برخی از گروه‌ها هیچ برگزیده‌ای نداریم. در بخش داخلی با داوری‌هایی که صورت گرفته از ۱۹ اثر برگزیده و شایسته تقدیر در بخش بزرگسال و جوان تجلیل می‌کنیم که با توجه به اینکه یک اثر متعلق به دو نفر است، در این بخش ۲۰ برگزیده خواهیم داشت. در بخش بین‌الملل نیز از هفت نفر از شخصیت های برگزیده در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی از کشورهای اندونزی، لبنان، انگلستان، ژاپن، کانادا، گرجستان و آمریکا تقدیر می شود که دو نفر آنها، خانم هستند.

به گفته وی در بین آثار برگزیده داخلی، ۱۵ اثر رساله دکتری و چهار اثر کتاب است و از لحاظ رده سنی، ۱۱ اثر در بخش بزرگسال و هشت اثر در بخش جوان برگزیده شده اند.

میرزائی تصریح کرد: در بخش جنبی (ویژه) یازدهمین دوره جشنواره فارابی از دو تن از شخصیت های فقید پیشروی علوم انسانی و اسلامی و دو نفر از  پیشکسوتان علوم انسانی – که یک نفر آنها، خانم هستند – تقدیر می شود. در این بخش همچنین یک مترجم برتر، یک نظریه پرداز برجسته و یک انجمن علمی برتر و یک نشریه علمی برگزیده مورد تقدیر قرار می گیرند.

رییس دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره فارابی در پایان با اعلام این که اختتامیه جشنواره فارابی روز دوشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر علوم در محل سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار می شود، گفت: از خرداد ماه پیگیری زیادی برای برگزاری اختتامیه داشتیم اما به دلیل شیوع کرونا این کار به تاخیر افتاد. امیدوار بودیم بتوانیم جشنواره را به صورت حضوری برگزار کنیم اما باز به دلیل شیوع کرونا چنین امکانی فراهم نشد و با تاکید رییس جمهور قرار شد اختتامیه به صورت مجازی ـ حضوری با حداقل نفرات از جمله برگزیدگان داخلی که شرایط حضور در محل مراسم را دارند برگزار شود. برگزیدگان خارجی هم به صورت وبینار در مراسم حضور پیدا می کنند و جوایز آن‌ها از طریق سفارتخانه‌ها به دستشان خواهد رسید.

انتهای پیام