سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

استاد وقار، پیشکسوت متالورژی ایران درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46782
یکشنبه، ۵ مرداد، ۱۳۹۹ | 16:11

استاد وقار، پیشکسوت متالورژی ایران درگذشت

دکتر رامز وقار، استاد برجسته دانشگاه تهران و چهره ماندگار و پیشکسوت متالورژی ایران درگذشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، وی که متولد سال ۱۳۱۰ در تفلیس بود پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی شیمی با کسب رتبه اول با بورس دولتی به بلژیک اعزام شد.

وی پس از اخذ درجه دکتری به کشور بازگشت و به عنوان دانشیار دانشکده فنی فعالیت های علمی و آموزشی خود را پی گرفت. وقار که سال ۱۳۴۶ به درجه استادی دانشکده فنی دانشگاه تهران رسید مدتی ریاست اداره ساختمان دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۵۴ که بنا به درخواست شخصی از دانشگاه تهران بازنشسته شد، مدیریت گروه متالورژی این دانشگاه را برعهده داشت.

استاد تا سال ۱۳۵۸ به عنوان مشاور عالی شرکت ملی ذوب آهن ایران فعالیت داشت.

عضویت در مدیریت سازمان گسترش، مدیریت عامل کارخانه ماشین سازی اراک و مدیریت کارخانه آلومینیوم سازی اراک از جمله مسئولیت‌های وی تا سال ۱۳۶۰ بود.

تاسیس شرکت مهندسان مشاور معدنکاو در سال ۱۳۶۰، عضویت در کمیسیون صنعت شورای عالی پژوهش کشور در سال ۱۳۶۱، ارائه مشاوره به واحدهای بزرگ صنعتی و تدریس بعضی از دروس گروه مهندسی متالورژی و مواد از سال ۱۳۶۲ از دیگر خدمات وی بود.

گواهینامه‌های تخصصی در متالورژی آهن، متالورژی فلزات غیر آهنی، شناسایی مواد فلزی، الکترو شیمی، الکترومتالورژی و فرآوری مواد معدنی از دانشگاه بروکسل (۱۹۵۷)، دیپلم علوم تجربی در رشته متالورژی از دانشگاه بروکسل (۱۹۶۰)، طی دوره کوتاه مدت شش ماهه عیار کردن مواد معدنی در دانشگاه پاریس (۱۹۶۷) و طی دوره کوتاه مدت شش ماهه متالورژی اورانیوم و مواد رادیواکتیو در مرکز انرژی اتمی فرانسه ۱۹۶۹ از دیگر مدارج علمی تخصصی استاد بوده است.

وقار اولین کتاب خود را در سال ۱۳۴۷ در مورد تهیه مواد معدنی و فرآوری مواد معدنی منتشر کرد.

دانشکده فنی دانشگاه تهران درپیامی درگذشت این استاد پیشکسوت را به جامعه علمی کشور تسلیت گفت. متن این پیام به این شرح است:

“انا لله و انا الیه راجعون

روانشاد دکتر رامز وقار که نخستین استاد تحصیلکرده کشور در رشته متالورژی بود، در طول بیش از شصت سال تدریس و تحقیق در دانشگاه تهران، بنیانگذار بسیاری از کارهای بزرگ انجام شده صنعت متالورژی در کشور و تربیت کننده نسل‌های متمادی از دانشجویان، پژوهشگران و استادان این رشته راهبردی در کشور بود و میراث باقیمانده از او در این زمینه، به حق کم نظیر و ستودنی است.

هیأت رئیسه دانشگاه تهران، ضمن اظهار تأسف عمیق از درگذشت این استاد برجسته، این ضایعه تلخ را به خانواده و بستگان ایشان، استادان و دانشجویان و بهره مندان از محضر وی و همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه تهران و جامعه دانشگاهی و صنعتی کشور تسلیت می‌گوید و برای روح آن استاد تلاشگر و فرهیخته، رحمت و رضوان الهی طلب می‌نماید.”

دیده بان علم ایران هم درگذشت این استاد و صنعتگر پیشگام را به خانواده ایشان و جامعه علمی و دانشگاهی و صنعتی متالورژی کشور تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها