سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تبدیل پشه های ماده به پشه های نر غیربیماری زا با همکاری محقق ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46769
چهارشنبه، ۲۵ تیر، ۱۳۹۹ | 15:29

تبدیل پشه های ماده به پشه های نر غیربیماری زا با همکاری محقق ایرانی

محقق ایرانی دانشگاه ایالتی ویرجینیا و همکارانش در راستای کنترل پشه های بیماری زا موفق به تبدیل پشه های ماده به پشه های نر بارور شدند که قابلیت نیش زدن و انتقال بیماری را ندارند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، آزاده آرین و همکارانش با انتقال ژنی موسوم به Nix به پشه های Aedes aegypti ماده موفق به تبدیل جنسیت آنها شدند.

پشه‌های ماده Aedes aegypti برای تولید تخم به خون نیاز دارند و حامل پاتوژن‌هایی هستند که ویروس زیکا و تب دنگی را به انسان انتقال می‌دهند. اما پشه‌های نر توانایی نیش زدن ندارند و نمی‌توانند پاتوژن‌ها را به انسان منتقل کنند.

از چالش های مهمی که دانشمندان در این تحقیق با آن مواجه هستند ناتوانی پشه های نر تراریخته در پرواز کردن است که علت آن فقدان ژنی موسوم به میوسکس (myo-sex) در آنهاست.

اگرچه پرواز برای جفت گیری پشه ها ضروری است اما آمیزش پشه های نر حاصل از انتقال ژن با پشه های ماده بیهوش شده نشان داده این پشه های نر از توانایی باروری برخوردارند.

دکتر آزاده آرین، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در دانشگاه الزهرا و دوره دکتری را در موسسه پلی تکنیک و دانشگاه ایالتی ویرجینیا
نتایج این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت آزمایشگاهی نانوفتوالکتروکاتالیست تولید هیدروژن از آب در کشور

استاد فیزیک ماده چگال دانشگاه الزهرا (س) درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها