سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد: حذف آلاینده های نفتی آب با کربن فعال تولیدی از پوست گردو

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46766
چهارشنبه، ۲۵ تیر، ۱۳۹۹ | 14:45

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد: حذف آلاینده های نفتی آب با کربن فعال تولیدی از پوست گردو

محققان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آلاینده های نفتی در آب زیرزمین را با بهره گیری از کربن فعال حذف کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، امیرحسین حسینعلی زاده خراسانی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص طرح خود با عنوان «بررسی حذف آلاینده نفتی از آب زیرزمینی با استفاده از موانع نفوذپذیر واکنش دهنده» گفت: با توجه به آلوده شدن آب های زیرزمینی پالایشگاه تهران به مواد نفتی و احتمال انتشار آلودگی به آب های کشاورزی جنوب تهران این پژوهش به منظور جلوگیری و بهبود شرایط آب آن منطقه انجام شد.

وی با اشاره به فرایند اجرای این کار گفت: روش کار در این پروژه بر مبنای قرار دادن یک سری موانع پر شده از مواد جاذب و واکنش دهنده بر سر جریان طبیعی آب زیرزمینی است که با عبور آب با جریان طبیعی خود از این موانع آلودگی جذب و یا به مواد بی ضرر یا کم ضرر تبدیل می شود.

خراسانی افزود: کار در این پژوهش در قالب آزمایشگاهی شروع و جاذب های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت جاذب کربن فعال بهترین عملکرد را از خود نشان داد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در راستای تحقیقات و آزمایشات این جاذب توانست تا ۹۵ درصد از COD آب آلوده را حدف کند، بیان کرد: نتیجه این کار در صنایع نفت و گاز و هر صنعت وابسته به ترکیبات نفتی که باعث آلوده شدن آب های زیرزمینی می شود، قابل استفاده است.

خراسانی با اشاره به پیچیدگی های کار گفت: پیچیدگی در انجام پژوهش بیشتر مربوط به تهیه مواد اولیه جهت انجام تست های COD بود که به علت تحریم ها ورود این مواد با مشکل روربه رو بود و از طرفی برای تهیه، هزینه های بالایی را در پی داشت و گاهی مواد تقلبی یا تاریخ گذشته در بازار به عنوان نمونه ی اصل ارائه می شد.

وی عنوان کرد: ادامه این کار طراحی نمونه واقعی سیستم در مکان چاه آلوده به مواد نفتی است که نیازمند همکاری با متخصصین عمران جهت احداث آن در داخل چاه است.

خراسانی با اشاره به مزیت های این پروژه گفت: ویژگی این طرح کم هزینه بودن و عدم نیاز این سیستم به هیچ گونه منبع انرژی است چرا که آب با جریان طبیعی خود از بستر واکنشی عبور می کند و هیچ گونه پمپ و یا هدایت کننده خارجی لازم نیست.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: همچنین کربن فعال که به عنوان ماده واکنش دهنده در این سیستم استفاده شده ماده کم قیمت و ساخته شده از پسماند گیاهان و میوه جات (مانند پوست گردو) است.

خراسانی با بیان اینکه نمونه ایرانی این سیستم برای حذف آلاینده های نفتی وجود ندارد، بیان کرد: نمونه خارجی این پژوهش فقط برای حذف نفتالین از آب مورد بررسی قرار گرفته اما در این پژوهش روی طیف کامل آلاینده های نفتی (تمام برش های نفتی) تحقیقات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مزیت رقابتی طرح کم هزینه بودن آن در مقایسه با تمام روش های درجای تصفیه آب زیرزمینی است، خاطر نشان کرد: کاربردهای پروژه در زمینه حذف طیف گسترده ای از آلاینده ها از آب های زیرزمینی است.

گفتنی است که اساتید راهنمای این پروژه دکتر بهرام ناصر نژاد و دکتر نرگس فلاح هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها