پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

افقی جدید در کشف ستاره های کم جرم و سیارات شناور با همکاری دو اخترفیزیکدان ایرانی

یکشنبه، ۲۲ تیر، ۱۳۹۹ | 13:33

تیمی بین المللی از محققان بیش از ۵۰ موسسه پژوهشی و گروه های تحقیقاتی شامل دو اخترفیزیکدان ایرانی موفق شدند با استفاده از اثر اختلاف منظر در ریزهمگرایی گرانشی، جرم و فاصله ستاره هایی در مرکز کهشان راه شیری را محاسبه کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران با توجه به نتیجه درخشان این پژوهش که دکتر سهراب راهوار، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و دکتر صدیقه سجادیان، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان در آن همکاری داشته اند، پیش بینی می شود روزهای هیجان انگیری در کشف ستاره های کم جرم و سیارات شناور (بدون ستاره مادر ) پیش روی دانشمندان باشد و افقی جدید در فهم توزیع جرمی ستاره ها، ویژگی سیاره های شناور و مدل توزیع جرم کهکشان گشوده شود.

انحراف نور و همگرایی گرانشی از پیش بینی های نظریه نسبیت عام است. همگرایی گرانشی هم اکنون دهه های متوالی است که ابزار رصدی منجمان برای فهم کیهان و مشاهده اعماق آسمان ها شده است.

ریز همگرایی گرانشی به پدیده افزایش ناگهانی شدت نور یک منبع (مانند ستاره یا یک اختروش) به دلیل حرکت نسبی بین لنز و منبع گفته می شود.

ریز همگرایی گرانشی یکی از پیشروترین تکنیک های رصدی برای کشف ویژگی های لنزگرانشی از ستاره تا سیارات فراخورشیدی است.

در پژوهش اخیر که در مجله Astrophysical Journal به چاپ رسیده است، با استفاده از ترکیب ایده اختلاف منظر و ریزهمگرایی گرانشی اطلاعات کم نظیری از ستاره هایی با جرم کم در مرکز کهکشان راه شیری به دست آمده است. به نوشته تارنمای انجمنن فیزیک ایده اختلاف منظر این است که یک پدیده نجومی را از دو موقعیت متفاوت رصد کنیم.

این روش از نظر تاریخی اهمیت بسزایی در فاصله سنجی در نجوم داشته است اما در این پژوهش خاص، رصد پدیده همگرایی گرانشی همزمان با تلسکوپ فضایی Spitzer و مجموعه تلسکوپ های زمینی مخصوص رصدهای همگرایی گرانشی انجام شده است.

این رصد همزمان امکان اندازه گیری جرم یکی از ستاره ها با ۰٫۶ جرم خورشید و با دقت ۵ درصد را امکان پذیرکرده است.