سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

برنامه حمایت از «اعزام کاربران ایرانی به آزمایشگاه‌های تابش سنکروترونی» تصویب شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46722
یکشنبه، ۱۵ تیر، ۱۳۹۹ | 12:19

برنامه حمایت از «اعزام کاربران ایرانی به آزمایشگاه‌های تابش سنکروترونی» تصویب شد

با تصویب برنامه حمایت از اعزام کاربران ایرانی به آزمایشگاه‌های تابش سنکروترونی، دسترسی محققان ایرانی به آزمایشگاه‌های بین‌المللی این حوزه نظیر سزامی، آلبا و الترا تسهیل می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، برنامه پشتیبانی از اعزام کاربران ایرانی به آزمایشگاه‌های سنکروترونی با هدف ایجاد یک شبکه حمایتی علمی و مالی از پژوهشگران و صنایع کشور برای دسترسی به این آزمایشگاه‌ها تصویب شده است.

در این راستا، مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و طرح چشمه نور ایران، فراخوانی را برای حمایت از طرح‌های پیشنهادی در این زمینه اعلام کرده اند.

برنامه پشتیبانی از کاربران ایران در آزمایشگاه‌های سنکروترونی علاوه بر تامین بخشی از هزینه اعزام پژوهشگران ایرانی به این آزمایشگاه‌ها، راهکارها و مشاوره‌های علمی را هم به کاربران اعزامی ارائه می‌دهد. به این ترتیب دسترسی سالانه حدود ۶۰ نفر از پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و صنعتگران کشور برای انجام آزمایش‌های کاربردی و پیشرفته در آزمایشگاه‌های بزرگ این حوزه تسهیل می‌شود.

آزمایشگاه سنکروترونی در واقع یک شتابگر الکترونی دایره‌ای است که در آن از تغییر جهت شتاب الکترون‌هایی که سرعت آن‌ها به سرعت نور نزدیک شده است، تابش الکترومغناطیسی در محدوده وسیعی از طول موج تولید می‌شود. این تابش الکترومغناطیسی به سمت باریکه خط‌هایی که دورتادور محیط دایره‌ای شتابگر قرار گرفته‌اند، هدایت شده و هر کدام از این باریکه‌خط‌ها همانند یک آزمایشگاه مستقل در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

تابش سنکروترون در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، انرژی، داروسازی، پلیمر، الکترونیک، معدن، کشاورزی و صنایع غذایی کاربرد دارد و آزمایش‌های مختلفی مانند مواد، نانوفناوری، شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، زمین‌شناسی، پزشکی، محیط‌زیست، الکترونیک، مخابرات و باستان‌شناسی در این آزمایشگاه‌ها قابل اجرا است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

هشدار معاون وزیر علوم: خطر شدید اخراج ایران از سرن، سزامی و توآس به دلیل نپرداختن حق عضویت!

فراخوان سزامی برای همکاری در بررسی توجیه علمی باریکه‌ خط BEATS

قزوین، میزبان دهمین همایش کاربران چشمه‌ نور ایران

ایران در سنکروترون «الترا» ایتالیا، خط باریکه اختصاصی می‌سازد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها