پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

انتشار «هفتمین استاندارد بین المللی نانوفناوری با مسوولیت ایران»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46719
یکشنبه، ۱۵ تیر، ۱۳۹۹ | 11:54

انتشار «هفتمین استاندارد بین المللی نانوفناوری با مسوولیت ایران»

«هفتمین استاندارد بین المللی با مسوولیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری نانو» با موضوع «بسته بندی های غذایی پلیمری» منتشر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، تازه ترین استاندارد بین‌المللی تدوین شده به مسوولیت ایران که عنوان آن «فناوری نانو – فیلم های نانوکامپوزیتی پلیمری برای بسته بندی غذایی با خواص نفوذناپذیری – تعیین مشخصه‌ها و روش‌های اندازه گیری» است، نتیجه چهار سال تلاش مستمر گروه کاری تشکیل شده زیر نظر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو می باشد.

این استاندارد با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و  کمک یک شرکت تولید کننده بسته بندی های غذایی نانوکامپوزیتی، در سال ۱۳۹۵ به سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد شد. پس از تایید و تصویب پیشنهاد ایران از سوی کشورهای عضو کمیته فنی استاندارد فناوری نانو ایزو، مطالعات مختلف و گسترده‌ای انجام و جلسات متعدد کارشناسی با متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد. این جلسات هم به صورت حضوری و هم از طریق وب، با هدف اقناع متخصصان بین‌المللی به عنوان نمایندگان کشورهای عضو ایزو تشکیل می‌شد. سرانجام این استاندارد در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ منتشر و در سایت رسمی سازمان بین‌المللی استاندارد (www.iso.org) در معرض استفاده قرار گرفت.

استاندارد بین المللی مورد نظر به ویژگی های نفوذناپذیری در فیلم های پلیمری نانوکامپوزیتی می پردازد که به منظور بهبود بسته بندی های غذایی اندازه گیری می شود. ویژگی نفوذناپذیری شامل انتقال بخار آب و گاز (اکسیژن) و گذردهی نور مرئی و ماورای بنفش است. این استاندارد همچنین روش های اندازه گیری مرتبط را توصیف می کند.

بسته بندی های غذایی مبتنی بر فناوری نانو به دلیل ویژگی های بهبود یافته آنها از قبیل افزایش ماندگاری مواد غذایی و در نتیجه کاهش ضایعات و دورریز آنها بازار رو به رشدی پیدا کرده اند که مزیت اصلی این نوع بسته بندی های مواد غذایی، طولانی شدن عمر قفسه ای مواد غذایی از طریق بهبود خواص است.

حضور نانوذرات در بستر پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی آمید و پلی استر در این بسته بندی ها می تواند ویژگی های مختلفی را در فیلم های پلیمری از قبیل خواص نفوذناپذیری در برابر گاز و بخار آب، گذردهی نور مرئی و ماورای بنفش، خواص حرارتی و استحکام مکانیکی بهبود دهد.

اساس تدوین استانداردهای بین‌المللی در سازمان ایزو، اجماع جهانی توسط کشورهای عضو است. کشورهای عضو کمیته‌های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند.

تدوین استانداردهای بین المللی معمولا سه تا چهار سال زمان می‌برند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو ایزو، ۳۶ کشور عضو اصلی و  ۱۸ کشور عضو ناظر هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرپرست جدید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جایگزین «سرکار» شد

کودهای نانویی عملکرد بهتری نسبت به کودهای معمولی دارند

امکان تبدیل آب شور کویر به آب شیرین با دستگاه تصفیه نانویی

شبکه «سلول خورشیدی نانو» ایران راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها